Zeventig jaar postzegels in Rijksmuseum: Willem-Alexander slagroom op toetje

Geplaatst in Kunst Kort en getagged met , op door .
Drukvel postzegels vijftig jaar Willem-Alexander

*Nieuw op de afdeling 20ste eeuw van het Rijksmuseum: een presentatie van zeventig jaar Nederlandse postzegels. Met meer dan 35 uitgiftes naar ontwerpen van gerenommeerde grafische vormgevers, fotografen, kunstenaars en striptekenaars wordt bevestigd waarom ‘onze’ postzegels vanaf 1946 bij de meest opzienbarende ter wereld horen. Slagroom op het toetje is het drukvel van de postzegels voor de vijftigste verjaardag van koning Willem-Alexander, de originele ontwerpen van Irma Boom en de ‘oorspronkelijke’ foto’s die Vincent Mentzel van de jarige maakte.

De uitgifte stond onder supervisie van de speciale Dienst Esthetische Vormgeving van de PTT. De PTT werd in 1989 zelfstandig als Koninklijke PTT Nederland (KPN), tegenwoordig geeft de PostNL de Nederlandse zegels uit. Steeds minder nodig geworden door e-mail, is de adviseur voor grafische vormgeving inmiddels afgeschaft. Lof voor de esthetische kwaliteiten van de verjaarsdagszegels van de koning, maar had de vormgeving van ‘zijn’ standaardzegel niet een tikje mooier gekund? Willem-Alexander lijkt daarop een stijvige oudere man, een professionele adviseur grafische vormgeving had dat allicht niet laten passeren. De presentatie is tot stand gekomen in samenwerking met het Museum voor Communicatie in Den Haag.

De presentatie 70 jaar Nederlandse postzegels in het Rijksmuseum duurt tot en 8 oktober. Voor meer informatie: http://www.rijksmuseum.nl

postzegel-willem-alexander-kroon