Vijf minuten alleen met Mark Rothko: in Stedelijk Museum Schiedam

Geplaatst in Blogs en getagged met op door .

Bezoeker bij Mark Rothko. Foto Aad Hoogendoorn, Stedelijk Museum Schiedam

Door Els Vegter

*Vijf minuten alleen met Rothko. Gisteren kreeg ik de kans in het Stedelijk Museum Schiedam. Je loopt eerst naar de suppoost om een nummertje te trekken want je bent niet de enige.
Na een kopje thee en een rondje Cobra, ben ik aan de beurt en de suppoost in een deftig zwart pak opent de deur van de donkere ruimte.
Mijn ogen moeten even wennen aan de schemering maar de aandacht gaat gelijk naar het uitgelichte doek aan de muur. Dit is Rothko…
De koptelefoon ligt al klaar om alle geluiden buiten te sluiten.
Allereerst komt dat oranje in de onderpartij op me af. Ik moet kijken. De balk lijkt te gaan zweven en los te komen van de ondergrond. Zo heloranje en intens van kleur. Ik ontdek rafelranden en spannende details aan de randen. Er blijken hele schaduwpartijen achter het oranje verscholen.
Na een tijdje maken mijn ogen zich los van het dominante oranje en verdwijnen in het rustgevende grijsgroen. Hierin kun je oplossen als in een donker bos. Het trekt je naar binnen, veilig, omhullend en rustgevend. Ook hier ontstaan kleuraccenten binnen de verf en aan de randen. Ik zie zelfs turquoise.
De paarsgrijze kleur omvat de twee kleurvlakken en houdt alles in balans en misschien ook op z’n plaats. De combinatie van kleuren vind ik ook gewoon mooi en verrassend.
Graag kom ik dichterbij en sta op om naar het doek toe te lopen. Dat contrast van de onderpartij die losweekt en op je af komt en de bovenpartij die je naar binnen trekt, wil ik ook graag van dichtbij ervaren.
Net als ik sta en het doek wil inademen, gaat de deur open. Je wordt de hele tijd met een camera in de gaten gehouden.
Oh jee, mag ik niet staan?
Nee! De tijd is gewoon al voorbij.
Ongelofelijk, ik kwam er net een beetje in maar de volgende kijkers staan alweer klaar.
Het was bijzonder om je zo intiem te verbinden met de energie van Rothko.
Een goed idee van een museum om een ruimte te reserveren voor een persoonlijke kijkervaring. Door de stilte en de concentratie beleef je de kunst veel intenser. Is je interesse gewekt? Hier een korte biografie over Mark Rothko en het ontstaan van deze werken die bij sommigen oproepen tot een spirituele ervaring. De ruimte was niet voor niets zo spaarzaam verlicht. Dat was Rothko’s wens omdat op die manier de kleurvlakken hun eigen taal gaan spreken.
‘Rothko en ik’ is nog te bezoeken t/m 5 januari 2020 in het Stedelijk Museum Schiedam. De tentoonstelling 'Meesterlijke vrouwen - ook de moeite waard – is daar nog open t/m 8 september.

Voor meer informatie: http://www.stedelijkmuseumschiedam.nl

Els Vegter is beeldend kunstenaar, schilderdocent en schrijver in Utrecht. Informatie over haar werk, workshops en schilderijen: http://www.elsvegter.nl

Van 3 t/m 8 september heeft zij een solo-tentoonstelling ‘De stad als jachtterrein' in Galerie Niek Waterbolk, Schoutenstraat 10, Utrecht. Openingstijden: 13.00 – 17.30 uur. Zondag 8 september finissage vanaf 16.00. De kunst van Vegter vindt zijn oorsprong in toevallige vondsten in de stad en haar fascinatie voor de huid der dingen. In de catalogus wordt van elke vondst vind-locatie en jaartal vermeld en waarom Vegter juist door dit object werd geboeid. Van Utrecht en Maartensdijk tot Lanzarote en Sydney: ze deed haar vondsten wereldwijd.

Zondag 6 oktober: Atelierconcert bij Vegter met zangduo Vita en Jaime. Programma: Braziliaanse muziek,. Voor meer informatie https://www.jaimevita.com en https://www.youtube.com/watch?v=tDzmOuDnmCg

Zie verder:

Art & Fashion - Instagram