‘Small Wonders’ in Rijksmuseum: middeleeuwse beeldsnijkunst op de millimeter

Geplaatst in Kunst Kort en getagged met , op door .
Amdam Dircksz. en atelier, Gebedsnoot met de Kruisiging en Christus voor Pilatus, buxushout, 50 mm diameter, Nederland, ca. 1500 - 1530, New York, The Metropolitan Museum of Art, schenking van J. Pierpont

Adam Dircksz. en atelier, Gebedsnoot met de Kruisiging en Christus voor Pilatus, buxushout, 50 mm diameter, Nederland, ca. 1500 - 1530, New York, The Metropolitan Museum of Art, schenking van J. Pierpont

*Het Metropolitan Museum of Art is bruikleengever aan het Rijksmuseum van de gebedsnoot op bijgaande foto die tussen 1500 en 1530 werd gesneden in het atelier van Adam Dircksz, een ambachtsman over wie verder niets bekend is. Research heeft uitgewezen dat dit atelier ten tijde van het Bourgondisch-Habsburgse Keizerrijk – met het hof in Mechelen als middelpunt - waarschijnlijk in Delft was gevestigd. Een verrassing die - aldus Rijksmuseum-conservator beeldhouwkunst Frits Scholten - de heersende indruk van culturele prominentie van het zuidelijke deel van de Lage Landen in die periode nuanceert.

De gebedsnoot ter grootte van een walnoot, is een van de zestig objecten van virtuoos micro-snijwerk voor privé-devotie op de expositie ‘Small Wonders’. De beeldjes, miniatuuraltaartjes, doodskistjes, schedeltjes, rozenkransen en gebedsnoten zijn van buxushout: hard en moeilijk te bewerken en daarom ideaal voor verfijnd snijwerk. De tentoonstelling is tot stand gekomen in samenwerking met de Art Gallery of Ontario (Toronto, Canada) en The Metropolitan Museum of Art (New York, VS). Er zijn ook bruiklenen uit het Louvre, Victoria & Albert Museum en de Schatzkammer der Residenz München. Leesbril mee, om optimaal te genieten van de verbluffende details liggen er ook loepen klaar.

De expositie ‘Small Wonders. Middeleeuwse beeldsnijkunst op de millimeter’ in het Rijksmuseum duurt tot en met 17 september. Voor meer informatie: http://www.rijksmuseum.nl

Adam Dircksz. en atelier, Rozenkrans gemaakt voor Koning Hendrik VIII en zijn vrouw Catharina van Aragon, buxushout, 472 mm lang, Nederland, ca. 1509-1526. Chatsworth House, collectie Duke of Devonshire & The Chatsworth Settlement, foto Craig Boyko