Rijksmuseum krijgt zeldzame inktpot uit Middeleeuwen: monnik in preekstoel

Geplaatst in Kunst Kort en getagged met , op door .
Inktpot met monnik in preekstoel, Zuidelijke Nederlanden of Parijs, ca. 1380-1400, buxushout, schenking particulier

*Een particulier die anoniem wil blijven heeft het Rijksmuseum de – voor zover bekend – enige overgebleven gebeeldhouwde inktpot uit de Middeleeuwen geschonken. De inktpot stelt een preekstoel voor waarin een monnik in een komisch gebaar de handen heft, een onverwacht speelse blik op de middeleeuwse belevingswereld. Het object werd tussen ca. 1380 en 1400 van buxushout gemaakt door een talentrijke onbekende beeldhouwer rondom hofkringen in de Zuidelijke Nederlanden of Parijs. De schenking is vanaf morgen te zien op de Maelwael-expositie. Johan Maelwael (1370 – 1415) was de eerst bekende Nederlandse kunstenaar. Het Rijksmuseum kreeg van het Louvre zijn Grote Ronde Pièta in bruikleen, zijn beroemdste werk. Maelwael wordt getoond in samenhang met andere middeleeuwse kunstschatten, de expositie duurt nog tot en met 7 januari.

Voor meer informatie: http://www.rijksmuseum.nl

Inktpot met monnik in preekstoel, Zuidelijke Nederland of Parijs, ca. 1380-1400, buxushout, schenking particulier