Rijksmuseum koopt schilderij voor Waterloozaal op TEFAF 2019

Geplaatst in Kunst Kort en getagged met op door .

Joseph-François Ducq, Portret van de graveur Joseph-Charles de Meulemeester aan het werk in de Loggia van Rafaël in het Vaticaan, 1813, olieverf op doek, verworven met steun van het Gerhards Fonds/Rijksmuseum Fonds

*Onder de aankopen van het Rijksmuseum op de TEFAF 2019 is het portret dat Joseph-François Ducq (Ledegem 1762 - Brugge 1829) in 1813 van graveur Joseph-Charles de Meuelmeester schilderde. De kunstenaars is hier aan het werk in de Loggia van Rafaël in het Vaticaan, bezig aan een tekening van een deel van het plafond. De Meulemeester had zich ten doel gesteld het hele oeuvre van Rafaël te reproduceren.

Beiden maakten deel uit van de groep Zuid-Nederlandse kunstenaars die door de overheid naar Rome waren gestuurd om hun opleiding te voltooien en Italiaanse meesterwerken te bestuderen. Ducq noteerde hun namen op de pilaar links in de schaduw in rode en bruine verf.

Het Rijksmuseum had al Noord-Nederlandse kunstenaars in huis die tegelijk in Rome verbleven. Zij hadden veel contact met hun 'Belgische' collega's. Van hen had het museum tot nu toe alleen een schilderij van Frans Vervloet in de collectie. Het portret van De Meulemeester - aangekocht met steun van het Gerhard Fonds/Rijksmuseum Fonds -  biedt volgens het museum de gewenste schakel tussen Noord en Zuid. Het komt te hangen in de Waterloozaal die deels is gewijd aan Nederlandse kunstenaars in Italië.

Het Rijksmuseum maakte daarnaast bekend de afgelopen week op de TEFAF twee 16de-eeuwse panelen van Maarten van Heemsckerck en een boek van Franse slotenmaker Mathurin Jousse uit 1627 te hebben gekocht. Dat was mogelijk dankzij particuliere schenkers.

Voor meer informatie: http://www/rijksmuseum.nl