‘Paasaankoop’ Rijksmuseum: ‘Kruisiging met vier engelen’, zeldzame kopergravure Schongauer

Kruisiging met vier engelen, Martin Schongauer, ca. 1480/1485, aankoop dankzij het F.G. Waller-Fonds

*Dankzij het F.G. Waller-Fonds heeft het Rijksmuseum 'De Kruisiging met vier engelen' van Martin Schongauer (omstreeks 1450  -  1491) kunnen verwerven, een zeldzame kopergravure van de kunstenaar die het grote voorbeeld voor Albrecht Dürer (1471-1528) is geweest. De engelen vangen het bloed van Christus op in kelken, volgens het museum in de bekendmaking op Goede Vrijdag, een iconografische vondst die de hele voorstelling in het licht van zijn offer voor de verlossing van de mensheid plaatst. Naast het kruis staan moeder Maria en Johannes, beschrijver van de gebeurtenissen die tijdens de Paasdagen worden herdacht.

Schongauer wordt beschouwd als de belangrijkste graveur uit de late middeleeuwen. Daarnaast was hij actief als schilder, in de Église des Dominicains in Colmar in de Elzas valt bijvoorbeeld zijn schitterende altaarstuk 'Madonna in de rozenhaag' te bewonderen. Voorbeelden van vroege prentkunst als deze verfijnde gravure van Schongauer komen nog maar zelden op de markt. De afdruk verkeert in een 'uitzonderlijke goede conditie' en 'betekent een enorme verrijking van de collectie vroege prentkunst in het Rijksmuseum'. Het aankoopbedrag  is niet bekendgemaakt.

Voor meer informatie: http://www.rijksmuseum.nl

Martin Schongauer, Madonna in de rozenhaag, circa 1473, Église des Dominicains, Colmar