Op zoek naar Sheela-na-Gigs in Ierland: inspirerend symbool vrouwelijke kracht

Foto Els Vegter

Door Els Vegter

*Op zoek naar Sheela-na-Gigs in Ierland - op reis met met een groepje vrouwen - maakte ik deze foto’s. Wat is een Sheela-na-Gig? Letterlijk betekent dat ‘gehurkte vrouw’. Sheela is een symbool van kracht en vruchtbaarheid. Ook weert zij het kwade af. De figuur heeft vaak een groot hoofd, grote oren, soms een ribbenkast en gespreide benen. De vagina is prominent aanwezig. De Sheela is ook symbool van dood (verbeeld in hoofd en ribbenkast) en geboorte (de vagina), de cirkel van het leven.

Er zijn oude verhalen bekend van vrouwen die hun rok optillen en hun vulva tonen om het kwade af te weren, geïnspireerd op de Sheela-na-Gig. Aangebracht tussen globaal 1100 en 1650 zijn ze vaak te vinden boven de poort van een kerk, kathedraal of kasteel. Of verplaatst, zoals het voorbeeld dat wij in de tuin van een bankgebouw in Killaloe vonden.

Foto auteur

In Ierland en Engeland zijn 140 Sheela-na-Gigs ‘in het wild’ of in musea, twintig daarvan in een museum in Dublin. Wij vonden in drie dagen Ierland acht Sheela’s in The Burren en Leinster. Voor wie door Frankrijk en Spanje reist: ook daar zijn er veel aan de tand des tijds ontsnapt, onder meer op de route naar Santiago de Compostella.

Els Vegter is beeldend kunstenaar, schilder en schrijver in Utrecht. Informatie over haar werk, workshops en schilderijen: http://www.elsvegter.nl

Foto auteur