Vrije toegang online-catalogus Hercules Segers Rijksmuseum: ook Rembrandt bewonderaar

Geplaatst in Kunst Kort en getagged met , op door .

Ruïne van kasteel Brederode, Hercules Segers, ca 1618 - ca 1622, ets, collectie Rijksmuseum

*Hercules Segers (1589/90 -1633/40) maakte tussen ca 1618 en ca 1622 onder meer een ets van de ruïne van kasteel Brederode, gelegen ten noordwesten van Haarlem. Het kasteel - gebouwd in de 13de eeuw - werd in 1573 tijdens de Tachtigjarige Oorlog na het beleg van Haarlem door de Spanjaarden onherstelbaar beschadigd. De ruïne – virtuoos gedetailleerd door Segers verbeeld - is tot op de huidige dag een trekpleister. Het Rijksmuseum maakte gisteren bekend dat de bestandscatalogus ‘The works by Hercules Segers in the Rijksmuseum’ – met daarin ook deze ets – nu voor iedereen online toegankelijk is.

Jane Turner, hoofd van het Rijksprentenkabinet: ‘We zijn verheugd om permanente toegang te bieden tot alle werken van Segers uit onze collectie. Met superhigh-res digitale beelden kan de kijker nu verdwalen in de fantastische landschappen van deze visionaire kunstenaar.’ Segers was in de 17de eeuw geliefd tot in de hoogste kringen: stadhouder Frederik Hendrik en de Deense koning hadden werk van hem. Ook Rembrandt bewonderde Segers, hij had acht werken thuis.

Er zijn relatief weinig werken van Segers bewaard gebleven, het Rijksmuseum heeft 74 etsen, twee olieverfschetsen en een schilderij. Museumkijker koos de ‘Ruine van Kasteel Brederode’ als beelddrager vanwege een dierbare jeugdherinnering: op stap met opa om een échte ruïne te bekijken, dat was reuze spannend, die dag begin jaren zestig…

Voor meer informatie: https://www.rijksmuseum.nl

Een weg met bomen en een stad in de achtergrond, Hercules Segers, ca 1622-ca 1625, ets, collectie Rijksmuseum