Koninklijk Oudheidkundig Genootschap koopt aquarellen mondkapjes-dragers Maartje Jaquet

Geplaatst in Nieuws en getagged met , , op door .

Maartje Jaquet, Reizigers met mondkapjes in het openbaar vervoer in Amsterdam, aquarel, 10 x 10 cm, 2021

*De commissie Atlas Zeden & Gewoonten van het Koninklijk Oudheidkundig Genootschap (KOG) heeft acht aquarellen van Maartje Jaquet van mondkapjes-dragers in het openbaar vervoer gekocht. De Amsterdamse kunstenares maakte de aquarellen – van 10 x 10 cm - afgelopen maart ter illustratie van een artikel van Rudie Kagie in het jubileumnummer (nr. 100) van het tijdschrift Argus.

De commissie Atlas Zeden & Gewoonten verwerft voor het KOG ‘unieke’ objecten die een verhaal vertellen over zeden en gewoonten die typerend zijn voor de huidige tijd. Eerder kocht de commissie bijvoorbeeld een tekening van Peter van Straaten.

Maartje Jaquet, idem, 2021

Het KOG – onderdak in het Rijksmuseum, een groot deel van de collectie is daar langdurig bruikleen - is opgericht in 1858 met als doel de bevordering van kennis van het verleden door het aanleggen en onderhouden van verzamelingen. Er zijn -onder veel meer - ook KOG-commissies voor gevelstenen, architectuurtekeningen, munten en waaiers.

De afgelopen periode ging de commissie Atlas Zeden & Gewoonten op zoek naar objecten die een beeld geven van de coronacrisis die Nederland sinds 2020 treft. Maartje Jaquet heeft volgens de commissie ‘een persoonlijke getuigenis’ gemaakt: ‘Zij heeft niet gekozen voor foto’s van lege straten, maar voor portretten van mensen die in het dagelijkse leven, zoals wij allen, geraakt zijn door de crisis en door de overheid getroffen maatregelen. De acht gekozen personen geven een mooie doorsnede van de diversiteit die in een multiculturele stad zoals Amsterdam anno 2021 op straat aangetroffen wordt.’  Dat is een waardevolle aanvulling van de collectie. Jaquet reageerde op haar site verheugd.

Maartje Jaquet, idem, 2021

Voor meer informatie over de kunstenares: https://www.maartjejaquet.nl

En het KOG: http://www.kog.nu