Het boek dat er toch kwam: feest met Ed van der Elsken, expositie in Rijksmuseum

Staatsbezoek van de Britse koningin Elizabeth en haar echtgenoot prins Philip aan Nederland, Ridderzaal, Den Haag 26 maart 1958. © Ed van der Elsken

*In het meer dan 11.000 werken tellende archief van Ed van der Elsken dat eind 2019 door weduwe Anneke Hilhorst is overgedragen aan Rijksmuseum en Nederlands Fotomuseum bevond zich een verrassing: zijn ontwerp voor het fotoboek 'feest'. Van der Elsken had al een selectie gemaakt uit de vele foto's die hij tussen 1950 en 1960 'losjes' over dit thema maakte. Waarom het nooit van een uitgave kwam is niet duidelijk, verkocht was die zéker. In de schiettent op de kermis in Volendam ca. 1955-56. Feestelijk? Nog steeds. Het Britse koningspaar hier op staatsbezoek in 1958. Feestelijk? Tsja. Je kijkt je ogen uit door de diversiteit aan échte en niet-echte 'feestelijkheden' die de fotograaf vereeuwigde, altijd met empathie voor de 'Crazy World' waarin de mensheid het moet zien te redden.

In de schiettent op de kermis in Volendam, ca. 1955-1956 © Ed van der Elsken

Van der Elskens ontwerp maakt deel uit van de expositie 'Ed van der Elsken: Crazy World' die het Rijksmuseum de komende maanden aan zijn werkarchief wijdt. Er is alsnog een boek met 224 pagina's van 'feest' gemaakt, sinds dit weekend voor 19,50 euro verkrijgbaar via rijksmuseumshop.nl, de Nederlands Fotomuseum-winkel en de 'gewone' boekwinkel.

De expositie 'Ed van der Elsken: Crazy World' - met ruim 100 objecten - in het Rijksmuseum  duurt van 3o oktober tot en met 10 januari. Voor meer informatie en online-ticketverkoop: http://www.rijksmuseum.nl.

Kermis op de Nieuwmarkt, Amsterdam 1961 © Ed van der Elsken