Fashion Statements: vroeger en nu op combi-catwalk in Amsterdam Museum

Detail galajas detail 1750-1810, collectie Amsterdam Museum, eigen foto

*Op de expositie Fashion Statements laat het Amsterdam Museum werk van zes hedendaagse ontwerpers reageren op ruim 75 historische kostuums en schoenen van begin achttiende tot begin twintigste eeuw uit de eigen collectie. Thema is mode en identiteit, vroeger en nu: onze individuele kledingkeus toont wie we zijn en draagt een boodschap uit. Gastconservator Marian Duff - oprichtster van MAFB, een internationale 'mode community' voor ontwikkeling van jong talent en het bieden van een alternatieve stem in de mode-industrie - selecteerde voor deze combi-catwalk Karim Adducchi, Marga Weimans, Bas Kosters, Ninamounah, Art Comes First (Sam Lambert en Shaka Maidoh) en Patta (Edison Sabajo en Guillaume Schmidt, begonnen als inkopers van exclusieve sneakers).

'Not made for walking' heet de aanlokkelijk kleurige combinatie van Patta-sneakers en schoenen uit de collectie van Sophia Adriana de Bruijn (1816-1890). 'Not made for dressing' lijkt voor het grootste deel van de andere hedendaagse ontwerpen op te gaan. Of hoort dat zo bij mode-exposities? Had Museumkijker het voor het uitkiezen, koos ze voor een breedheupige Robe à la Française uit 1760-1780. Even oefenen met zitten, maar práchtig voor het oog. Ware zij een man zou het de versierde galajas uit 1750-1810 worden. Fashion Statements is in elk geval een inspirerend  uitje voor modebewuste trendwatchers. Jammer van de muziek die door de zalen klinkt: de keus viel op storende jeukmuziek.

De expositie 'Fashion Statements' in het Amsterdam Museum duurt tot en met 8 september. Voor meer informatie: http://www.amsterdammuseum.nl

Ontwerpen Bas Kosters, eigen foto