Echtpaar Paolo Veronese herenigd op High Society: Rijksmuseum slaat nieuwe weg in

Geplaatst in Exposities en getagged met , op door .
Paolo Veronese, Portrait of Countess Livia da Porto Thiene and her Daughter Deidamia, 1552, oil on canvas, Painted surface H including addition across bottom: 82 1/16 x W: 47 5/8 in. (208.4 x 121 cm), Acquired by Henry Walters, 1921 (The Walters Art Museum, 37.541)

Paolo Veronese, Gravin Livia da Porto Thiene en haar dochter Deidamia, ca 1552, olieverf op doek, verworven door Henry Walters, 1921, The Walters Art Museum, Baltimore

*Gravin Livia da Porto Thiene en haar dochter Deidamia verhuisden voor de expositie High Society van het Walters Art Museum in Baltimore naar het Rijksmuseum in Amsterdam. Dankzij een bruikleen uit de Galleria degli Uffizi in Florence werden ze daar voor het eerst sinds mensenheugenis herenigd met echtgenoot graaf Iseppo da Porto en Leonida, oudste zoon en broer. Paolo Veronese schilderde de familie ten voeten uit rond 1552. Vergeleken met veel andere portretten op High Society is Da Porto sober gekleed, hij was intussen een van de rijkste en meest invloedrijke burgers van het zestiende-eeuwse Vicenza.

De uitzonderlijke reünie van het echtpaar tijdens de vogelvlucht van vier eeuwen portretten ten voeten uit op High Society, is een voorproef van de nieuwe weg die het Rijksmuseum inslaat. Tijdens de perspresentatie van High Society - en toegelicht in de catalogus - maakte Rijksmuseum-directeur Taco Dibbits bekend dat de nadruk zal komen te liggen op het tonen van Nederlandse kunst in een internationale context.

High Society presenteert negenendertig portretten van zeer hoge kwaliteit van vorsten, aristocraten en rijke burgers, van het eerste voorbeeld ten voeten uit van Lucas Cranach uit 1514 tot en met Gravin Anna van Noailles van Kees van Dongen uit 1931. Bruiklenen komen onder meer uit Dresden (Hendrik de Vrome en Catharina van Mecklenburg, Lucas Cranach), Wenen (Keizer Karel V met zijn Engelse waterhond, Jakob Seisenegger), Londen (Portret van een man, Moretto de Brescia, National Gallery; Lord George Stuart, Van Dyck, National Portrait Gallery), München (Willem van Heithuysen, Frans Hals), Sao Paulo (De artiest, Edouard Manet) en Los Angeles (Hammer Museum, Dr. Pozzi in zijn huis, John Singer Sargent).

Actuele aanleiding voor de expositie was de voltooiing van de restauratie van Rembrandts Marten en Oopjen, in 2016 voor 160 miljoen euro  gezamenlijk aangeschaft door Nederland en Frankrijk en de afgelopen anderhalf jaar gerestaureerd door Rijksmuseum, Louvre en Le Centre de Recherche et de Restauration des Musées de France. Het Rijksmuseum gaat in 2019 Rembrandts 350ste sterfdag herdenken, kondigde Dibbits ook alvast aan.

De expositie High Society in het Rijksmuseum duurt tot en met 3 juni. Voor meer informatie: http://www.rijksmuseum.nl. Zie ook de aflevering over Marten en Oopjen van eerder deze week op Museumkijker.  Slagroom op het toetje in drie extra zalen: tachtig prenten over wat er in die vier eeuwen meestal achter gesloten deuren van de High Society plaatsvond. Trefwoorden: vraatzucht, hebzucht en lust.

Paolo Veronese, Graaf Iseppo da Porto, ca, 1552, olieverf op doek, 207 x 137 cm. Florence, Galleria degli Uffizi

Paolo Veronese, Graaf Iseppo da Porto en zijn zoon Leonida, ca, 1552, olieverf op doek, Florence, Galleria degli Uffizi