Alle Rembrandts in Rijksmuseum: van selfie tot schilderij mega mooi overzicht

Rembrandt, Zelfportret, ca. 1628-1629, legaat echtpaar De Bruijn-van der Leeuw foto Rijksmuseum

*Het echtpaar De Bruijn-van der Leeuw legateerde in 1961 355 staten van etsen van Rembrandt (1606-1669) aan het Rijksmuseum, daaronder zijn 'Zelfportret met warrig haar' uit ca. 1628 - ca. 1629. Op de expositie 'Alle Rembrandts' in het Rijksmuseum - gisteravond geopend door 150 Rembrandts uit heel Nederland in de leeftijd van 11 maanden tot 75 jaar - kan je je voorstellen dat Rembrandt vanaf dit portret uit het begin van zijn carrière geamuseerd toekijkt met hoeveel wervende middelen zijn werk anno nu voor het voetlicht wordt gebracht. Uiteraard worden zijn zelfportretten tegenwoordig vergeleken met selfies en kan zijn werk ook op Instagram terecht. Rode draad van deze expositie: Rembrandt was niet alleen een uitzonderlijk vernieuwer en verhalenverteller maar ook een rebel, de onderhoudende biografie van conservator Jonathan Bicker werd niet voor niets 'Rembrandt. Biografie van een rebel' gedoopt. 'Rembrandt was een opstandige tiener', noteert hij onder meer.

Ook bij het portret van de predikant Johannes Wtenbogaert uit 1633, voorvechter van religieuze tolerantie in de Nederlanden tijdens de Tachtigjarige Oorlog, belanden we in ineens het heden: de stem van de audiotour laat weten dat we Wtenbogaert ook een BN'er kunnen noemen. Nog mogelijk tot en met 31 maart: onze op Rembrandt geïnspireerde eigen kunst insturen voor de expositie 'Lang Leve Rembrandt'. Tentoonstellingsontwerper Irma Boom heeft meegedacht over het nieuwe winkelassortiment met onder meer tassen, notitieblokken en kopjes. Maar wie zich vanzelf een beetje is gaan ergeren aan de toeters en bellen van de hedendaagse marketing, moet 'Alle Rembrandts' toch vooral niet overslaan: met 22 schilderijen, 60 tekeningen en 300 van de mooiste etsen uit de eigen collectie is een mega mooie expositie gemaakt.

De expositie 'Alle Rembrandts' in het Rijksmuseum duurt tot en met 10 juni. Voor meer informatie: http://www.rijksmuseum.nl

Cover Rembrandt-biografie, foto Rijksmuseum