Zomertip Museumkijker: Chinees Song Dong en zijn moeder in Groninger Museum

Geplaatst in Exposities en getagged met , op door .
'Waste Not', de verzameling spullen van Song Dongs moeder tot kunstwerk gemaakt. Eigen foto

*Groninger Museum: Life is Art, Art is Life, Song Dong, tot en met 1 november. Song Dong (Beijing, 1966) is een van de belangrijkste Chinese kunstenaars van dit moment, ook internationaal. Hoogtepunt van de expositie waarin hij met video’s, foto’s en installaties reageert op de dagelijkse Chinese werkelijkheid – met ‘Wisdom of the Poor’ bijvoorbeeld op een creatieve oplossing op erbarmelijke huisvesting -  is de bovenste verdieping van het Coop Himmelb(l)au Paviljoen. Daar liggen honderden voorwerpen uitgestald die zijn moeder niet weg wilde gooien omdat ze ooit nog eens van pas konden komen: rijen schoenen, bloempotten, oude koffers, eindjes touw, stapels kleren, lege flesjes, gereedschappen, dozen, enzovoort, enzovoort.

Tot armoede vervallen tijdens de Culturele Revolutie werd het verzamelen voor moeder Zhao steeds meer een obsessie, pogingen van Song Dong haar te helpen opruimen resulteerden alleen maar in ruzie. Toen ze uiteindelijk akkoord ging met zijn voorstel het kunstwerk ‘Waste Not’ te maken, gaf dat rust. Ze reisde met haar zoon de wereld rond om met haar gekoesterde spullen overal vele vierkante meters museumvloer in te richten, tegelijk troost puttend uit het delen van haar levensgeschiedenis met anderen. Zhao overleed in 2008, ze viel op een koude winterdag van de ladder toen ze een beknelde vogel uit een boom wilde redden. Voor Song Dong is het opnieuw inrichten van ‘Waste Not’ nu ook een herdenkingsritueel geworden.

Eerbetoon van zoon aan moeder, protest tegen verspilling en nog veel meer omdat Song Dong ook de Chinese geschiedenis en filosofie in ere houdt: wie van actuele kunst houdt die de zintuigen door elkaar schudt, mag deze expositie niet overslaan.

Voor meer informatie: www.groningermuseum.nl.

Een ander deel van 'Waste Not', vele vierkante meters groot. Eigen foto