Zes eeuwen oude aanwinst Boymans Van Beuningen: ‘Meester van de Heilige Veronica’

Geplaatst in Kunst Kort en getagged met , op door .

'Meester van de Heilige Veronica', 1410, Keulen, olieverf op houten paneel. Middenpaneel: 70 x 32 cm, zijpanelen: 70 x 16 cm. Foto Boymans Van Beuningen

*Museum Boymans Van Beuningen heeft woensdagavond bij Sotheby’s Londen een drieluik in olieverf van de ‘Meester van de Heilige Veronica’ uit 1410 gekocht. De kunstenaar uit Keulen beschilderde het triptiek van houten panelen meer dan zes eeuwen geleden met voorstellingen van Maria met kind, heiligen en taferelen uit het leven van Christus. Op de buitenkant vereeuwigde hij Christus die het kruis draagt. Boymans kon het werk – ingebracht door een Europese privé-collectioneur – aanschaffen met steun van de Vereniging Rembrandt, het Mondriaan Fonds, de BankGiro Loterij, de Stichting Bevordering Volkskracht, het Prins Bernhard Cultuurfonds, Stichting Museum Boijmans Van Beuningen en enkele particuliere giften. Inclusief veilingkosten bedroeg de aanschafprijs 1.766.253 euro, aldus Sotheby’s.

Sinds de Boymans-expositie ‘De weg naar Van Eyck’ van 2012/2013 had de samensteller, conservator oude kunst Friso Lammertse, het drieluik hoog op zijn verlanglijst staan: ‘Het schilderij laat op een ongelooflijk prachtige manier de elegantie en verfijning zien die zo typerend is voor de internationale gotiek. Het is een sleutelstuk van deze periode, die ontroerend, vooral door de lieflijkheid in het middenpaneel dat sterk contrasteert met de scène op de buitenkant waar een eenzame Christus het kruis draagt.’

Buitenkant triptiek 'Meester van de Heilige Veronica'. Foto Boymans Van Beuningen

De aanwinst wordt na aankomst in Rotterdam getoond als onderdeel van de vaste opstelling die nog tot en met 13 januari is te zien onder de titel: 'De collectie als tijdmachine'. Het drieluik maakt van 9 februari tot en met 26 mei deel uit van de selectie topstukken die wordt getoond in het gebouw van Bodon, de moderne linkerhelft van het museum, de rechterhelft sluit in januari en februari in fases.

Boymans is vanaf juni een aantal jaren helemaal dicht voor vernieuwing en renovatie, acht buurmusea gaan intussen tentoonstelling maken waarop een belangrijk deel van de collectie zichtbaar blijft. Topstukken reizen naar het buitenland, de boekcollectie verhuist naar het Stadsarchief Rotterdam. Voor Rotterdamse schoolkinderen is een onderwijsprogramma in de maak.

Voor meer informatie: http://www.boymans.nl/ en http://www.sothebys.com