Zelfportret Van Gogh in Oslo authentiek: eerste bekende portret Vincent tijdens psychose

Vincent van Gogh, Zelfportret (1889), olieverf op doek, 51,5 x 45 cm, Nasjonalmuseet for kunst, arkitektur og design, Oslo

*Het schilderij Zelfportret - sinds 1910 in de collectie van het Nasjonalmuseet in Oslo - is daadwerkelijk door Vincent van Gogh geschilderd. De authenticiteit werd sinds 1970  in twijfel getrokken: stijl en kleur  werden niet als karakteristiek voor Van Gogh gezien en de herkomstgeschiedenis was niet volledig. Onderzoek door het Van Gogh Museum - gestart in 2014 - heeft uitgewezen dat Vincent zichzelf aan het slot van zijn eerste zware psychose schilderde in de late zomer van 1889 in de inrichting van Saint-Rémy. Er zijn tot nu toe  geen andere werken bekend die Vincent tijdens een psychose schilderde, nog 'in de war' zoals hij zijn broer Theo schreef.

De definitieve toeschrijving is vandaag bekendgemaakt door Van Gogh Museum en Nasjonalmuseet tijdens een persbijeenkomst in het Van Gogh Museum. De wat ongewone doeksoort, de pigmenten, het sombere kleurgebruik en de penseelstreek zijn allemaal overeenkomstig met zijn oeuvre uit de late zomer en herfst van 1889, aldus het Van Gogh Museum. Het Zelfportret is vanaf vandaag te zien op de derde verdieping van het museum en daar vanaf 21 februari op de tentoonstelling In the Picture. Vanaf de opening van het nieuwe Nasjonalmuseet in de lente van 2021 zal het portret permanent in Oslo hangen.

Voor meer informatie: http://www.vangoghmuseum.nl