Zaterdag Museumnacht Amsterdam: mega-publiekstrekker voor divers jong én oud

Geplaatst in Nieuws en getagged met , op door .

Museumnacht 2018, Campagnebeeld, foto Stichting N8

*Meer dan vijftig Amsterdamse musea en culturele instellingen zijn zaterdag van 19.00 tot 02.00 open voor de editie 2018 van de Museumnacht. Museumkijker was tijdens een Museumnacht ooit vrijwel in haar eentje in het Anne Frank Huis; met heden ten dage ruim 33.000 bezoekers, is dat een herinnering terug naar het Pleistoceen. Mede dankzij professionele publiciteitscampagnes – ook die voor dit jaar wervend aantrekkelijk bij de tijd – is de Museumnacht tot een enorme publiekstrekker uitgegroeid, vooral mega in trek onder jongeren. Er staan 250 verschillende evenementen op het programma: mooi meegenomen als die zo bevallen dat een zo divers mogelijke groep later nog eens terugkomt.

Bij de start van de kaartverkoop eind september meldde de Stichting N8 eind september zes nieuwe deelnemers: The Black Archives, de NDSM-Werf, Embassy of the Free Mind, Hotel Droog en de Gerrit Rietveld Academie. The Black Archives (theblackarchives.nl) was dit jaar een van de winnaars van de Amsterdamprijs voor de Kunst, de initiatiefnemers willen de grote achterstand in onderzoek naar geschiedenis van zwarte mensen zichtbaar maken en wegwerken. Handig voor wie veel wil zien zonder al te veel tijd kwijt te zijn op de fiets: nachtbussen rijden geregeld naar de locaties in Amsterdam Oost, West en Zuidoost.

Museumnacht 2018, Campagnebeeld, foto Stichting N8

Een van de belangrijkste pijlers voor de Stichting N8 bij de organisatie is het bieden van ruimte aan jong talent: ‘Binnen het programma wordt zoveel mogelijk ingezet op samenwerking tussen jonge programmamakers, kunstenaars en producenten.’ N8-projectmanager Jordy den Haan: ‘In de aanloop naar onze 19e editie groeide de wens om meer nadruk te leggen op ons creatieve DNA en onze visuele identiteit. We wilden een inclusief verhaal vertellen dat openstaat voor individuele interpretatie en dat een bepaald gevoel overbrengt.’ Daarom is samenwerking gezocht met regisseur Caroline Koning en fotograaf Elza Jo Reenen van de Amsterdamse foto- en videoproductiemaatschappij HALAL.

Er is een film over kunst kijken gemaakt met een cast van jonge Amsterdammers, de hoofdrol was voor Olivia Lonsdale. Koning: ‘Het idee achter de kunst van het kijken is ontstaan vanuit de verschillende locaties – die vormden de basis van het concept. Door ons te richten op een jonge blik op kunst, willen we mensen inspireren om anders te leren kijken. Om je te verliezen in het kijken en wat dat kijken met je doet. We willen een uitnodigende, inclusieve geest laten zien. Hiermee laten we de diversiteit van de Museumnacht zien, zowel in musea als in de deelnemers.’ Den Haan vult aan: 'Zoals de film ruimte biedt voor eigen interpretatie, geeft de Museumnacht Amsterdam ruimte voor ontdekking. Ons doel is om te laten zien dat er niet één manier is om kunst te bekijken en ervaren, maar om een diverse groep mensen de ruimte te geven om dit op hun eigen manier te doen.'

Museumkijker stuurt zaterdag een jonge medewerker op pad, maar gaat zelf ook. Want de Amsterdamse Museumnacht is er nog steeds voor jong én oud.

Voor meer informatie, onder meer over de vertrekplaats van de bussen en de route-app:

Link video: https://vimeo.com/291068478/06a2600936