World Press Photo 2017 in Nieuwe Kerk: bittere feiten en bewijzen gecheckt

Nature - First Prize Singles, c Francis Perez, Caretta Caretta Trpped. Bij het Canarische eiland Tenerife zwemt een dikkopschildpad verstengeld in een achtergelaten vissersnet. Dikkopschildpadden in het noordoosten van de Atlantische Oceaan zijn geclassificeerd als 'bedreigd'.

Nature - First Prize Singles, c Francis Perez, Caretta Caretta Trapped. World Press Photo 2017. Bij het Canarische eiland Tenerife zwemt een dikkopschildpad verstrengeld in een achtergelaten vissersnet. Zeeschildpadden in het noordoosten van de Atlantische Oceaan zijn geclassificeerd als 'bedreigd'. Oorzaak nummer 1: verstrengeling in netten voor andere diersoorten en achtergelaten materiaal.

*De internationale jury van World Press Photo 2017 beoordeelde in januari 80.000 foto’s die in 2016 werden gemaakt, de 45 prijswinnaars in acht categorieën (onder meer Hard nieuws en Dagelijks leven) komen uit 25 landen, de rondreizende expositie - vanaf vandaag open in de Nieuwe Kerk in Amsterdam – trekt wereldwijd een miljoenenpubliek. Burhan Ozbilici won de World Press Photo of the Year-prijs met zijn foto van de moord op de Russische ambassadeur in Turkije, de dood is ook op deze zestigste editie oppermachtig. Categorieën als natuur en sport zorgen maar even voor afleiding, de tsunami aan beelden van leed (van mens en dier) maakt ook WPP 2017 onverbiddelijk ingrijpend.

In het jaar dat emotionele oproepen en persoonlijke meningen belangrijker waren dan bewijzen en feiten, tonen de winnaars volgens WPP-directeur Lars Boering dat betrouwbaarheid en eerlijkheid er wel degelijk toe doen. WPP-bezoekers weten dat ze kunnen vertrouwen wat ze zien. Boering: ‘En dat is voor ons het allerbelangrijkste. Het is de kern van ons werk en moet nooit te licht worden opgevat.’ Van de inzenders wordt verwacht dat ze de informatie verstrekken die nodig is om foto’s en verhalen te verifiëren, wat fotojournalisten volgens Boering allemaal graag doen: ‘Onze bijdrage bestaat uit het vaststellen, middels een grondig verificatieproces, dat onze winnaars zo waarheidsgetrouw mogelijk zijn. Zo produceren we samen de crème de la crème van de fotojournalistiek.’

De informatie bij de foto’s munt uit door accuratesse, wie de bondige bijschriften leest, heeft in een ommezwaai ook kennis bijgespijkerd. Nieuw: de audiotour waarop twintig fotografen aan het woord komen over het hoe en waarom van hun winnende foto(s), een verrijking. Ook nieuw: KidsRights presenteert de winnaars van The International Children’s Peace Prize, onder wie Malala en Nkosi Johnson.

Magnum-fotograaf Stuart Franklin, voorzitter van de jury van 2017: ‘Ondanks de wens objectief te zijn, bekijkt elk jurylid de foto’s door een bepaald filter. Deze filters hebben betrekking op bijvoorbeeld esthetiek, nieuwswaarde, culturele vooroordelen, sociaal of ecologisch belang. Zelf kijk ik altijd naar het empathisch aspect en ik ben heel verheugd dat dit in zoveel foto’s terug te vinden is.’ Dat was ook de ervaring van Museumkijker.

De expositie ‘World Press Photo 2017’ in de Nieuwe Kerk Amsterdam duurt tot en met 9 juli. Voor meer informatie: http://www.nieuwekerk.nl

Sports - First Prize c Tom Jenkins, The Guardian, Grand National Steeplechase, World Press Photo 2017. Jockey Nina Canberry vliegt van haar paard Sir Des Champs tijdens de Grand National van 9 april 2016 in Liverpool. Een ander paard (On His Own, rechts) is enkele momenten daarvoor ook onderuit gegaan bij deze hindernis. De paarden en hun jockeys raakten niet gewond.