World Press Photo 16 in Nieuwe Kerk: meeste foto’s van vluchtelingencrisis

Christiaan Ziegler, Duitsland, voor National Geographic, 3de prijs Natuur. Vechtende panterkameleons uit het noorden van Madagaskar. Gefotografeerd in gevangenschap, in het wild zijn ze heel zeldzaam

*Op de expositie ‘World Press Photo 16’ – de wereldtournee is traditiegetrouw begonnen in de Nieuwe Kerk in Amsterdam – vechten ook de oranje panterkameleons in gevangenschap die David Ziegler in Madagaskar fotografeerde en de onschuldig ogende meisjes van Daniel Ochboa de Olza tijdens het lentefestival Las Mayas in Madrid. In heftig contrast brengen de meeste foto’s in alle nieuwscategorieën – plus die in Hedendaagse kwesties en Dagelijks leven – het immense leed van de vluchtelingencrisis in beeld. De Australische fotograaf Warren Richardson won de World Press Photo of the Year met zijn foto ‘Hope for a New Life’. Die boodschap wordt uitgedragen door de man die in de nacht van 28 augustus 2015 een baby doorgaf bij het prikkeldraad tussen Servië en Hongarije.

Afgelopen februari werden de 41 winnaars uit 21 landen van de jaarlijkse persfotowedstrijd bekendgemaakt. In acht categorieën (Algemeen nieuws, Dagelijks leven, Hard nieuws, Hedendaagse kwesties, Langetermijn-projecten, Natuur, Mensen en Sport) werden elk drie prijzen toegekend. Multimediaal werk van journalisten die gebruik maken van bewegend beeld en internet in de categorieën ‘Short Form, Long Form, Immersive Storystelling en Innovative Storytelling’ wordt met vier prijzen op 23 april apart onderscheiden.

Sergey Ponomarev, Rusland, voor The New York Times, 1ste prijs Reportage. Vluchtelingen arriveren op Lesbos

Juryvoorzitter Francis Kohn: ‘We moesten uiterst selectief te werk gaan, te meer daar tussen de foto’s veel herhaling zat. We bekeken ook fotomateriaal van gebeurtenissen in Syrië en langs de Turks-Syrische grens, van de aanslagen in januari en november in Parijs – die in feite alle deel uitmaken van hetzelfde mondiale verhaal – en van verslagen uit verschillende Afrikaanse landen, China, Nepal en de Verenigde Staten. Bij elke stap verdiepten we ons intensief in elke foto. We keken naar de esthetische kwaliteit en journalistieke inhoud en we raadpleegden vaak de fotobijschriften om de intentie van de fotograaf te kunnen en begrijpen en waarde van de inzendingen te kunnen beoordelen. (….) De foto die tot World Press Photo van het jaar 2015 is gekozen, was geen ‘liefde o het eerste gezicht’ voor sommige juryleden. De waardering voor deze foto groeide echter, bijna stilzwijgend, tijdens de verschillende rondes.’

Nieuw op de Word Press Photo-expositie is het project ‘Streets of the World’ van Jeroen Wolfs. Hij reisde de afgelopen zeven jaar naar bijna alle landen in de wereld om het dagelijks leven vast te leggen. Zijn foto’s worden bij toerbeurt getoond op vier grote schermen onder het orgel. Wolfs wil een wereld laten zien waarin de overeenkomsten tussen landen en mensen veel groter zijn dan de verschillen. Zes landen komen nog aan de beurt: daaronder Libië, Eritrea en Jemen.

De expositie ‘World Press Photo 16’ in de Nieuwe Kerk Amsterdam duurt tot en met 10 juli. Voor meer informatie: http://www.nieuwekerk.nl en http://www.worldpressphoto.org.

Daniel Ochoa de Olza, Spanje, The Associated Press, 2de prijs Mensen. Hetfestival Las Mayas, in Colmenar Viejo, in de buitenwijken van Madrid, heeft heidense wortels. Begin mei wordt hiermee elk jaar het begin van de lente gevierd. Meisjes van 6 tot 15 jaar worden tot 'Maya' gekozen.