Velázquez in Den Haag: meesterwerk uit Madrid naar Galerij Prins Willem V

Diego Vélazquez, Portret Don Diego de Acedo, 1638/40, 107 x 82 cm, Museo Nacional del Prado, Madrid

* In het historische centrum van Den Haag – met het Binnenhof, de Gevangenpoort en het standbeeld van Johan de Witt als blikvangers - is ook de Galerij Prins Willem V te vinden. Om de bekendheid daarvan te vergroten zorgt het Mauritshuis – dat deze kunstzaal aan het Buitenhof beheert – jaarlijks voor een belangrijk internationaal bruikleen. Na Caravaggio en Titiaan is vanaf woensdag een aantal maanden een meesterwerk van de Spaanse schilder Diego Velázquez (1599-1660) te zien: het portret dat hij in 1638/40 van de dwerg Don Diego de Acedo maakte. Het bruikleen komt uit het Prado in Madrid, het museum dat met bijna vijftig schilderijen de belangrijkste collectie van Velázquez ter wereld heeft.

Als hofschilder van Filips IV maakte hij vooral veel portretten, onder meer van dwergen die als narren zonder het keurslijf van het protocol een grote populariteit aan het hof genoten. Velázquez vereeuwigde Don Diego de Acedo met boeken en een inktstel, volgens het Mauritshuis waarschijnlijk een verwijzing naar zijn administratieve functie bij de ‘Estampa’, het kantoor waar koninklijke documenten van een officiële stempel werden voorzien.

Koning Willem II (1792-1849) verwierf van de Oranjes de grootste bekendheid als gepassioneerde kunstverzamelaar, maar de ongelukkige, in ballingschap gestorven erfstadhouder Willem V (1748-1806) heeft op dat terrein ook zijn sporen verdiend. Om zijn rijke verzameling te huisvesten liet hij in 1774 aan het Buitenhof de kunstgalerij bouwen die een paar jaar geleden in oude luister werd hersteld. Ten tijde van de stadhouder hingen de wanden bomvol en met ruim 150 oude meesters als Jan Steen, Rubens en Paulus Potter is dat nu weer het geval. Voor wie houdt van plekken waar het lijkt alsof onze voorouders elk moment kunnen binnenstappen: de Galerij Prins Willem V is ‘aangekleed’ met kristallen kroonluchters, een zijden wandbespanning en weelderige gordijnen.

Meesterwerk Diego Velázquez in de Galerij Prins Willem V, Buitenhof 33, Den Haag, ingang Gevangenpoort: van 1 oktober tot en met 29 november. Openingstijden: dinsdag t/m zondag van 12.00 tot 17.00 uur. Voor meer informatie: http://www.galerijprinswillemv.nl

Interieur met kroonluchter/Interior with chandelier c Galerij Prins Willem V, foto Frank van der Brug