Twee eeuwen Anna Paulowna in Nederland: expositie Paleis Het Loo

Portret Anna Paulowna door Jan Baptist van der Hulst, 1831, foto Paleis Het Loo

*Op 21 februari is het op de kop af twee eeuwen geleden dat de Russische grootvorstin Anna Paulowna (1795 – 1865) – zuster van tsaar Alexander I – in het Rozenpaviljoen van het Pavlovsk-paleis bij Sint-Petersburg in het huwelijk trad met Oranje-kroonprins Willem, sinds 1815 als ‘held van Waterloo’ een huwelijkskandidaat met een reputatie waarmee hij voor de dag kon komen in de hoogste Europese kringen. De festiviteiten vol pracht en praal duurden elf dagen, aansluitend bleef het paar nog een half jaar in Rusland ‘nafeesten’. Paleis Het Loo maakte vandaag bekend de ‘twee eeuwen’ aan te grijpen voor een tentoonstelling over de kleurrijke echtgenote van de latere koning Willem II (1840 – 1849).

Tijdgenoten omschreven de vorstin – die met Willem vijf kinderen kreeg - als ‘niet knap, maar zeer majesteitelijk’. Haar stem was ‘zeer beschaafd en aangenaam’, ze was ‘iets bleek maar had ogen met veel uitdrukking’. Haar vermogende Russische verwanten bleken van groot nut toen Willem II bij zijn dood grote schulden achterliet, onder meer door de overvloedige aankoop van kunst. Het paleis belooft dat er veel nog nooit in het openbaar getoonde voorwerpen uit haar bezit te zien zullen zijn. De expositie opent begin oktober.

Voor meer informatie: http://www.paleishetloo.nl

Portret van haar echtgenoot, een jaar later koning Willem II, Jan Adam Kruseman, 1839, foto Rijksmuseum