Tekening Vincent van Gogh ontdekt

Geplaatst in Nieuws en getagged met , op door .
Vincent van Gogh, De heuvel van Montmartre met steengroeve, maart 1886, zwart krijt, geveegd en gegumd, witte dekkende waterverf, op vergépapier met watermerk APL BAS, 30,9 x 47,7 cm, collectie Van Vlissingen Art Foundation

*In de collectie van John Fentener van Vlissingen en zijn echtgenote Marine is een tekening van Vincent van Gogh ontdekt. De toeschrijving van ‘De heuvel van Montmartre met steengroeve’ uit maart 1886 aan Van Gogh werd zeker na uitgebreid onderzoek van het Van Gogh Museum naar onderwerp, stijl, techniek, materiaalgebruik en herkomst. Na deze vondst kon een vergelijkbare tekening van Vincent uit de eigen collectie die eerder was afgeschreven opnieuw worden toegekend: ‘De heuvel van Montmartre’ uit 1886.

De definitieve toeschrijving van de tekeningen aan Van Gogh werd vanochtend in Singer Laren bekendgemaakt door directeur Axel Rüger van het Van Gogh Museum: ‘Het is fantastisch nieuws.’ Senior-onderzoeker Teio Meedendorp: ‘De twee tekeningen zijn overduidelijk van dezelfde hand en in stijl verwacht aan Van Goghs modeltekeningen die hij begin 1886 eerst in Antwerpen en vervolgens in Parijs op het atelier van Cormon maakte. Ook de gebruikte tekenmaterialen zijn identiek en de onderwerpen zijn te verbinden met schilderijen die Van Gogh in het voorjaar en in de vroege zomer op Montmartre maakte. Binnen het getekende oeuvre van Van Gogh zijn dit twee opvallende werken die mooi illustreren hoezeer hij in de periode winter/voorjaar 1886 nog op zoek was naar een eigen stijl. Ze illustreren een fase in het leerproces van de kunstenaar, die zichzelf in Parijs uiteindelijk opnieuw uitvond, maar hier nog even het traditionele artistieke pad bewandelde.’

‘De heuvel van Montmartre’ was eerder afgeschreven omdat er te weinig vergelijkingsmateriaal beschikbaar was. De relatie met de studies bij Cormon werd niet gelegd omdat algemeen werd aangekomen dat Van Gogh dat atelier pas in het najaar van 1886 bezocht.

Uit het onderzoek bleek verder dat ‘De heuvel van Montmartre met steengroeve’ ooit deel uitmaakte van de collectie van Vincent en Theo van Gogh. Theo’s weduwe Johanna Van Gogh-Bonger gaf het werk in 1911 in consignatie aan kunsthandelaar J.H. de Bois. Na verkoop omstreeks 1917 verdween de tekening uit zicht, elf jaar voor in 1928 de eerste oeuvre-catalogus van Van Gogh van De la Faille verscheen.

Singer Laren toont de tekeningen tot en met 6 mei op de expositie ‘Impressionism & Beyond – A Wonderful Journey’, een ruime selectie Franse impressionisten, postimpressionisten en expressionisten uit de Van Vlissingen Art Foundation.

Voor meer informatie: http://www.singerlaren.nl en http://www.vangoghmuseum.nl

Vincent van Gogh, De heuvel van Montmartre, 1886, Van Gogh Museum Amsterdam (Vincent van Gogh Stichting)