Expositie tegenpolen Mesdag & Colenbrander: gedeelde fascinatie voor keramiek

Colenbrander, wandbord, foto Erik en Petra Hesmerg

*Groter contrast was nauwelijks denkbaar, schrijft Titus Eliëns in ‘Mesdag & Colenbrander’. Vele honderden toeschouwers keken toe hoe de met bloemen beladen lijkkoets met schilder, verzamelaar en kunstbestuurder Hendrik Willem Mesdag (1831-1915) en de lange sleep volgkoetsen van de Haagse Laan van Meerdervoort naar begraafplaats Eik en Duinen reden. Bij de begrafenis van keramist-ontwerper Theo Colenbrander (1841-1930) waren alleen enkele familieleden en een paar goede vrienden aanwezig. Het Algemeen Handelsblad berichtte pas na een paar weken over het overlijden van de ‘stille, teruggetrokken’ Colenbrander. Hij was tot op hoge leeftijd actief geweest, maar ‘wars van moderne reclame en publiciteit’.

Colenbrander, Wandbord met tekst La Richesse du Coeur est le Soleil de L' Existence, foto Erik en Peter Hesmerg

Het boek van Titus Eliëns - oud-hoofd collecties van het Gemeentemuseum Den Haag en hoogleraar Industriële Vormgeving in relatie tot de Kunstnijverheid aan de Universiteit Leiden - begeleidt een expositie in De Mesdag Collectie over de gedeelde fascinatie van Mesdag en Colenbrander voor keramiek. De Mesdag Collectie - voorheen Museum Mesdag - opende in 1887 naast het huis van de Mesdags aan de Laan van Meerdervoort. Hendrik Willem en zijn echtgenote Sientje – zij schilderde ook – kochten voor hun huis en eigen museum zonder aarzelen de vernieuwende keramiek in expressionistische stijl van Colenbrander, van 1885 tot 1889 ontwerper voor de Haagsche Plateelbakkerij Rozenburg. Eliëns: ‘In een tijdsbestek van ruim vijf jaar bouwden zij een representatieve collectie van ongeveer 130 objecten en sets op die zijn weerga niet kende’. Opmerkelijk modern: het echtpaar schilderde ‘op doek met de vertrouwde impressionistische toets van het einde van de 19de eeuw’.

Colenbrander, kaststel, foto Erik en Petra Hesmerg

Eliëns schrijft meeslepend over het hoe en waarom. De foto’s van Erik en Petra Hesmerg – met De Mesdag Collectie-conservator Renske Suijver ook gastconservator van de expositie – zijn van uitzonderlijke kwaliteit. ‘Mesdag & Colenbrander’ is een ‘must have’ voor de liefhebber.

De expositie ‘Mesdag & Colenbrander. Gedeelde fascinatie voor keramiek’ in De Mesdag Collectie (Laan van Meerdervoort 7-F Den Haag) duurt tot en met 23 juni. Het tentoonstellingsontwerp is van Studio Berry Slok en de Hesmerg, behalve fotografen ook kunst- en designverzamelaars. Het begeleidende boek kost 19,95 euro. Voor meer informatie: https://www.demesdagcollectie.nl

Voorkant boek, eigen foto