Meesterwerk oud ijzer: ‘Stervend paard’ Carel Visser op expositie Museum Kröller-Müller

Carel Visser, Stervend Paard, circa 1949, foto Museum Kröller-Müller

Carel Visser, Stervend paard, circa 1949, foto Museum Kröller-Müller

*De eerste beelden van Carel Visser (1928 - 2015) waren geabstraheerde dier- en mensfiguren, gemaakt van in elkaar gelast restmateriaal uit het aannemersbedrijf van zijn vader. ‘Stervend paard’ uit 1949 is een fenomenaal vroeg voorbeeld van de emoties die hij in ijzer wist uit te drukken. Visser was na 1945 een van de eersten die in dit materiaal inspiratie vond, hij wordt beschouwd als pionier van de naoorlogse Nederlandse beeldhouwkunst. ‘Stervend paard’ zal zeker een van de blikvangers zijn op de tentoonstelling die zaterdag opent in Museum Kröller-Müller.

Carel Visser, Springend, 1982, foto R. Klein Gotink

Het museum kon putten uit de eigen collectie en een schenking van ruim tweehonderd werken door Adriaan van Ravesteijn (1938 – 2015), voormalig galeriehouder van Art & Project. Volgens de aankondiging ook geselecteerd: Vissers veel vrijere latere beelden van afgedankte autobanden, olievaten en ruiten in combinatie met natuurlijke materialen als veren, schelpen, eieren en wol. Verder te zien: grote potloodtekeningen van geabstraheerde natuurmotieven en voorbeelden van collages met uitgeknipte foto’s , zoals van zijn hond in ‘Dora op de vlucht’ uit 1983.

De Carel Visser-expositie in Museum Kröller-Müller duurt van 2 september tot en met 10 december. Voor meer informatie: http://www.krollermuller.nl

Carel Visser, Dora op de vlucht, 1983, foto R. Klein Gotink