Amsterdam en Bern kopen meesterwerk Ghanese kunstenaar El Anatsui: draperie van duizenden flessendoppen en koperdraad

El Anatsui, In the World But Don't Know the World, 2009, aluminium en koperdraad, 560 x 1000 cm, collectie Stedelijk Museum Amsterdam en Kunstmuseum Bern. Aankoop mogelijk gemaakt dankzij de Vereniging Rembrandt, het Mondriaan Fonds, de BankGiro Loterij en Stiftung GegenwART, met speciale dank aan de SIGG COLLECTION© El Anatsui, foto Peter Tijhuis

*Museumkijker ging op 6 december naar het Stedelijk Museum om de Ulay-expositie te bekijken. De rij wachtenden was er zó lang dat ze besloot in plaats daarvan stressloos door het museum te zwerven. In de erezaal wachtte een overweldigende verrassing: een golvende draperie van ruim 5 bij 10 meter van de Ghanese kunstenaar El Anatsui (1944, Anyako). Hij maakte het doek in een feest van kleurnuances  van duizenden aluminium flessendoppen, aan elkaar bevestigd met koperdraad. De doppen staan volgens de toelichting van het Stedelijk Museum voor veel: verhalen over handel, slavernij, consumentisme en het milieu, voor eeuwenlange culturele uitwisselingen en de ambivalente rol van alcohol in de Afrikaanse cultuur. Práchtig! Waarom El Anatsui een wereldwijd succesvol kunstenaar is, was in één oogopslag zonneklaar.

Het tekstbordje vermeldde toen nog dat het Stedelijk het doek graag wilde kopen om de viering van het 125-jarig bestaan luister bij te zetten. Op 22 december maakte het Stedelijk bekend dat de aanwinst was gelukt in samenwerking met het Kunstmuseum Bern. Het zal afwisselend in Amsterdam en Bern zijn te zien.

Directeur Rein Wolfs: 'Dit is het eerste werk van El Anatsui in een publieke verzameling in Nederland. (...) We werken aan een verbreding van de collectie, met ook kunstwerken uit andere dan de voor het Stedelijk gebruikelijke herkomstlanden. El Anatsui's werk staat als geen ander voor de hedendaagse kunst uit Afrika en de Afrikaanse diaspora.'

Na de heropening - hopelijk op 20 januari - is de aankoop nog tot en met 21 februari te zien op de presentatie Small World Real World in het Stedelijk, vanaf eind mei krijgt het daar een prominente plek in de nieuwe collectie-opstelling.

Voor meer informatie: http://www.stedelijkmuseum.nl