Slow Food uit Gouden Eeuw in Het Mauritshuis: glansrol virtuoze Clara Peeters

Geplaatst in Kunst op Komst en getagged met , op door .
Clara Peeters. werkzaam in Antwerpen, ca. 1607 - 1621 of later, Stilleven met kazen, amandelen en krakelingen, ca. 1615, paneel, 34,5 x 49,5 cm, Den Haag, Mauritshuis

Clara Peeters, werkzaam in Antwerpen, c. 1607 - 1621 of later, Stilleven met kazen, amandelen en krakelingen, c. 1615, paneel, 34,5 x 49,5 cm, Den Haag, Mauritshuis

*Het Mauritshuis verwierf in 2012 ‘Stilleven met kazen, amandelen en krakelingen’ van Clara Peeters uit circa 1615, een virtuoos vroeg voorbeeld van dit genre in de Vlaamse schilderkunst. De verwerving was aanleiding voor de expositie ‘Slow Food – Stillevens uit de Gouden Eeuw’, met tweeëntwintig werken open vanaf donderdag. Daaronder alle aanlokkelijke schilderijen van Peeters uit het Prado in Madrid, andere bruiklenen komen uit het Rijksmuseum (Amsterdam), de National Gallery of Art (Washington) en het Ashmolean Museum in Oxford.

Het maaltijdstilleven – uitgestald eten zonder afgebeelde figuren - kwam rond 1600 tot ontwikkeling in Antwerpen en vond snel gretig aftrek onder welgestelde kunstkopers in de Lage Landen. De expositie beslaat de periode 1600 – 1640 met naast Peeters ook succesvolle kunstenaars als Floris van Dijck, Nicolaes Gillis, Floris van Schooten, Pieter Claesz en Willem Heda.

Over het leven van de uitzonderlijk getalenteerde Clara Peeters is nauwelijks iets bekend. Er zijn geen bewijsstukken voor, maar waarschijnlijk is de prominente stilleven-schilder Osias Beert in Antwerpen haar leermeester geweest. Wel zeker: Peeters was in Amsterdam (1612) en Den Haag (1617), trouwde in 1639 in Antwerpen en voltooide haar laatste stilleven in 1657. Het Prado bracht vorig najaar vijftien van de veertig aan haar toegeschreven werken bijeen op een solo-expositie. Peeters heeft er zelf overigens voor gezorgd dat we wel weten hoe ze eruit zag: ze voorzag een aantal van de kannen en bokalen op haar schilderijen van mini-zelfportretjes.

De expositie ‘Slow Food - Stillevens uit de Gouden Eeuw’ in Het Mauritshuis duurt van 9 maart tot en met 25 juni. Voor meer informatie: http://www.mauritshuis.nl

Clara Peeters, werkzaam in Antwerpen, c. 1607-1621, of later, Stilleven met tazza, kan en lekkernijen, c. 1611, paneel, 55 x 73 cm, Madrid, Museo del Prado