Schenking Pieter en Marieke Sanders in Stedelijk Museum: foto’s hoogtepunten

Stephen Waddell, Man with Heavy Sack, 2006, schenking Pieter en Marieke Sanders

* Pieter en Marieke Sanders schonken het Stedelijk Museum in 2013 als cadeau voor de heropening 115 kunstwerken, een keus uit de verzameling die ze in ruim veertig jaar bij elkaar brachten. Hun focus lag (en ligt) op actuele kunst van relatief jonge onbekende kunstenaars uit binnen- en buitenland, het grootste deel binnen vijf jaar na vervaardiging gekocht in Amsterdamse galeries, waarvan 66 procent foto’s. Van de aangekochte kunstenaars had 41 procent de Nederlandse nationaliteit, zonder het echtpaar Sanders was het voor Nederlandse kunstenaars de afgelopen decennia zonder twijfel nog moeilijker geweest het hoofd boven water te houden.

Het Stedelijk maakte voor ‘Addition: schenking Pieter en Marieke Sanders’ een selectie waarin vooral de foto’s indruk maken door de emoties die ze onmiddellijk opwekken: van de schoonheid en de troost, maar ook huiver en melancholie over de lelijkheid en eenzaamheid die in het stadse leven nooit ver weg zijn. Hoogtepunten voor Museumkijker: de Canadees Stephen Waddell en Wassink/Lundgren (Thijs groot Wassink en Ruben Lundgren, werken samen vanuit respectievelijk Londen en Beiijng). Ze zijn volgens de toelichting bij de expositie gefascineerd door poses die mensen aannemen op straat. We moeten als kijker vooral zelf uitmaken of de fotografen alleen observeren of ook ensceneren.

De expositie plaatst de schenking-Sanders nu voor het eerst ‘in de context van de collectie van het Stedelijk’, informeert het museum. ‘Zo is een vroeg schilderij van Jan Andriesse een mooie aanvulling op de schilderijen en andere werken van hem uit de collectie. En een fotowerk van Ryan Gander is een veelbelovende versterking van zijn nog prille aanwezigheid in de collectie.’ De schenking van Stephen Waddell markeerde de start van zijn aanwezigheid in het museum. Er is voor een publicatie over de verzameling gezorgd, maar waarom hebben Pieter en Marieke Sanders twee jaar na dato maar anderhalve zaal gekregen? Is dat niet een al te karig bedankje van het Stedelijk?

De expositie ‘Addition: schenking Pieter en Marieke Sanders’ in het Stedelijk Museum Amsterdam duurt tot en met 3 januari. Voor meer informatie: http://www.stedelijk.nl

WassinkLundgren, Empty Bottles 2007, schenking Pieter en Marieke Sanders