Schenking voor Paleis Het Loo: koningin Wilhelmina sliep in wit linnen

Nachtjapon koningin Wilhelmina, ca 1895, foto Paleis Het Loo, Apeldoorn

*Vanaf vandaag het hele komende jaar te zien in de Aanwinstenkamer van museum Paleis Het Loo: een nachtjapon die nog is gedragen door koningin Wilhelmina (1880-1962). Het museum beschouwt de schenking als een grote aanwinst: er is nauwelijks nachtkleding van de Oranjes in de collectie bewaard gebleven. Het nachthemd - omstreeks 1895 van wit linnen gemaakt - is geborduurd met een gekroonde 'W' als monogram. Onder de andere aankopen, langdurige bruiklenen en schenkingen uit 2016 zijn een schilderij van koningin Beatrix van Ans Markus, een zilveren bord van koning Willem I en een landmeetketting uit de zeventiende eeuw.

De expositie in de Aanwinstenkamer van Paleis Het Loo duurt tot en met 7 februari 2018. Voor meer informatie: http://www.paleishetloo.nl

Koningin Beatrix, Ans Markus, c Ans Markus