Rembrandt observeert mensen: deel twee expositie virtuoze etsen in Rembrandthuis

Geplaatst in Kunst Kort en getagged met op door .

Rembrandt, Lezende vrouw, 1634, ets, staat II, foto Museum Het Rembrandthuis

*De kleine formaten van de etsen op de expositie ‘Rembrandt observeert mensen’ in Museum Het Rembrandthuis doen verlangen naar een vergrootglas om de details van dichterbij te kunnen bekijken dan mogelijk is op de wand. En liefst langer, maar er zijn nu eenmaal medebezoekers die ook willen genieten. De virtuositeit waarmee Rembrandt zichzelf en zijn omgeving ‘naer het leven’ of ‘uyt de geest’ op papier zette blijft de adem benemen. Zijn bedelaars, oude mensen, spelende kinderen, muzikanten, zelfportretten, zijn oude moeder of zijn vrouw Saskia: bij elkaar getoond valt nog eens extra op hoe levensecht en liefdevol ze werden vereeuwigd.

Er is een selectie van twee keer vierentwintig etsen uit de eigen collectie gemaakt, eind vorige week werd tussentijds gewisseld omdat werk op papier niet te lang licht kan verdragen.

Deel twee van de expositie ‘Rembrandt observeert mensen’ in Museum Het Rembrandthuis duurt tot en met 2 september. Voor meer informatie: http://www.rembrandthuis.nl

Rembrandt, Het pissende mannetje, 1631, ets, enige staat, foto Museum Het Rembrandthuis