Peter Alma in Museum Arnhem: abstractie De Stijl onbegrijpelijk voor ‘gewone man’

Geplaatst in Kunst Kort en getagged met , op door .
Peter Alma, Havenarbeider, 1924, foto Museum Arnhem

*In oktober 1917 verscheen de eerste aflevering van ‘De Stijl, maandblad voor de moderne beeldende vakken’, platform voor kunstenaars, vormgevers en architecten die met een radicale vernieuwing naar een geheel abstracte beeldtaal een wereld van totale harmonie en eenheid van kunst en leven naderbij wilden brengen. Peter Alma (1886-1969) - goed bevriend met boegbeeld Piet Mondriaan - deelde de ambitie om kunst te maken voor een betere wereld, maar vond die abstracte vormentaal onbegrijpelijk voor de ‘gewone man’. Hij ontwikkelde een vereenvoudigde figuratieve beeldtaal om zijn gepassioneerde engagement met arbeidersbeweging en revolutie tot uitdrukking te brengen.

Alma begon als schilder maar liet zich door de Oktoberrevolutie van 1917 al snel inspireren tot kunstvormen met een groter bereik als houtsneden en muurschilderingen. Museum Arnhem maakte de expositie ‘Peter Alma. Van De Stijl naar communisme’, met museale en particuliere bruiklenen en persoonlijke documenten uit de collectie van de erven Alma het eerste overzicht van de kunstenaar in een halve eeuw.

De expositie ‘Peter Alma. Van De Stijl naar communisme’ in Museum Arnhem duurt tot en met 19 maart. Voor meer informatie: http://www.museumarnhem.nl.

Koning Willem-Alexander opent 11 februari in het Gemeentemuseum Den Haag de expositie ‘Piet Mondriaan en Bart van der Leck – De uitvinding van een nieuwe kunst’, een van de tentoonstellingen in het kader van het landelijke themajaar ‘Van Mondriaan tot Dutch Design. 100 jaar De Stijl’.

Peter Alma, wandschildering Amstelstation, foto Luuk Kramer