Routegids ARTIS: pelikanen en leeuwen kijken op PAN Amsterdam

Geplaatst in Beurzen en getagged met op door .

Jan van Essen (1854-1936), Bezoek aan het pelikanenverblijf in Artis Amsterdam, 1880, Kunsthandel Arnold Ligthart Kunsthandel & Bemiddeling. Foto PAN

Zonder plattegrond rondlopen op PAN Amsterdam 2023 kan natuurlijk prima, onderweg wachten traditiegetrouw verrassingen uit de hele kunstgeschiedenis. Zo staat er bij Stone Gallery, een van de 125 deelnemers uit binnen- en buitenland, een stuk bergkristal van circa 250 miljoen oud. En bij Galerie Mokum verrast Sam Drukker met werk van dit jaar, ‘Twee vijgen’, een olieverf op paneel. Nieuw voor bezoekers is dit keer de route langs hoogtepunten uit de negentiende eeuw die herinneren aan de verbintenis tussen natuur en kunst, naar een idee van Jop Ubbens van Ubbens Fine Art een samenwerking van PAN-deelnemers en ARTIS.

Adolphe Cnops (1834- 1911), Leeuwen in de Gentse dierentuin, 1893, Ubbens Fine Art, foto PAN

In het begeleidende routeboekje langs vijftien werken neemt PAN-staflid Jóia Silva in vogelvlucht geanimeerd de transitie van onder meer neoclassicisme naar ‘bourgeois-realisme’ in de kunstgeschiedenis van de negentiende eeuw onder de loep. Het Zoölogische Genootschap ‘Natura Artis Magistra’ (‘De natuur is de leermeester van de kunst’), werd opgericht in 1838. ARTIS was van meet af aan een culturele ontmoetingsplek waar natuur, wetenschap en kunst samenkwamen. Kunststudenten en leden van kunstverenigingen hadden er vrije toegang. ARTIS-directeur Rembrandt Sutorius gaf grafisch ontwerper Sef Hansen suggesties voor het PAN-campagnebeeld, traditiegetrouw ontworpen door iemand uit de culturele wereld.

Cover, eigen foto

De ARTIS-route begint in de Stone Gallery en eindigt bij FLAT//LAND met een serie van de Australische fotograaf en videokunstenaar Leila Jeffreys ‘over de bekoelde en vaak bevooroordeelde relatie tussen mens en duif’.

De PAN Amsterdam 2023 duurt nog tot en met zondag 26 november. Voor meer informatie: http://www.pan.nl