PAN Amsterdam kan doorgaan: kunst, antiek, design en Sinterklaas

Geplaatst in Kunst Kort en getagged met op door .

Cornelis Troost (1696-1750), Sint-Nicolaasfeest, ca. 1740, particuliere collectie

De organisatoren van de PAN Amsterdam konden na de persconferentie van gisteravond vanochtend goed nieuws brengen: de 34ste editie van de grootste nationale kunstbeurs  kan na de coronastop van 2020 nu wel doorgaan. De beurs is doorstroomlocatie en alleen de openingstijden hoefden te worden aangepast: PAN Amsterdam is de komende week dagelijks geopend van 11.00 tot 18.00 uur, entree in de RAI met een geldig coronatoegangsbewijs. Van Japanse prenten tot eeuwenoud glaswerk is het aanbod aan kunst, antiek en design divers als vanouds. Tertius Gallery haalde de media deze week al met een gouache op papier die Cornelis Troost omstreeks 1740 van het Sinterklaasfeest in een welgestelde familie maakte. De prent van graveur Jacob Houbraken uit 1761 kreeg grote bekendheid en vond zijn weg naar menige kinderkamer. Het 'Sint-Nicolaasfeest' van Troost leidde ruim twee eeuwen een onzichtbaar bestaan in een particuliere collectie, met uitzondering van een tentoonstelling in Teylers Museum in 2019. De prijs is op aanvraag.

Jacob Houbraken, Sint-Nicolaasfees', gravure naar Cornelis Troost, 1761, collectie Rijksmuseum

De PAN duurt van 14 tot en met 21 november. Voor meer informatie, onder meer over de maatregelen voor een veilig bezoek: http://www.pan.nl