PAN Amsterdam: Boeddha-priester, Schilderswijk, oesters en champagne

Geplaatst in Beurzen en getagged met op door .

Boeddha-priester, Japan, eind 16e eeuw, Zebregs&Roëll, eigen foto

Doordeweeks is het tijdens PAN Amsterdam gewoonlijk rustiger dan tijdens de weekends van de nationale beurs voor kunst, antiek en design in de RAI. Museumkijker ging gisteren en was verrast: het was druk voor een donderdag, gelukkig niet té om niet te kunnen genieten van het vele uitgestalde moois. In de meer dan 100 stands her en der rode stippen, met een traditiegetrouwe winnaar: bijna alle Japanse prenten bij Hotei – met altijd een stand bij de ingang - werden weer verkocht.

Herman Berserik, Huizen in de Schilderwijk, Den Haag, 1962, Ubbens Art, eigen foto

Jop Ubbens – oud-directeur van Christie’s Amsterdam – verkocht op de eerste beursdag ‘Huizen in de Schilderswijk’ van Herman Berserik uit 1962 aan het Haags Historisch Museum en aansluitend meer dan 30 andere werken. Onder meer nog bij Ubbens aan het wachten op een koper: ‘Het ochtendbezoek’ van David Bles uit 1880.

Bij Vanderven Oriental Art – lof voor de sfeerrijke inrichting van de stand – imponeerde onder veel meer ‘Horse + Groom’, Chinees terracotta uit de tijd van de Tang-dynastie (618-907) uit een privé-collectie in Chicago.

Vanderven, Horse + Groom, terracotta, China, Tang-dynastie, 618-907, eigen foto

Bij Zebregs&Roëll Fine Art Antiques wacht een Japanse Boeddha-priester van hout uit de late 16e eeuw, vervaardigd tijdens de Muramachi-periode, vraagprijs 20.000 euro. Topstuk bij Zebregs&Roëll is het marqueterie-kabinet van Jan van Mekeren (1658-1733), rond 1700 vermoedelijk vervaardigd in opdracht van Jens Wijbergen, Hollands koopman in Kopenhagen. Vakmanschap van ongeëvenaard meesterschap van museale kwaliteit. Het Rijksmuseum en Victoria en  Albert Museum hebben er al een, de geïnteresseerde koper zal diep in de buidel moeten tasten. Prijs op aanvraag.

Hollsnds Marqueterie Kabinet, Jan van Mekeren, 1658-1733, Zebregs&Roëll, eigen foto

Galerie Helga Hofman bracht onder meer een prachtige ‘Waldrand’ van Armando mee, maar ook sterke beelden waarmee Ivan Cremer onlangs indruk maakte tijdens Art Zuid. Ook altijd fijn weer tegen te komen, je herkent hem meteen: Hendrik Jan Wolter (1873-1952), als luminist expert in onder meer feestelijke stadsgezichten. Nu bij Douwes en Albricht. PAN Amsterdam duurt nog tot en met zondag, aansluitend het slotpersbericht over de omzet. Ook liefhebbers van oesters en champagne komen op de beurs weer aan hun trekken. Of ze dat combineren met aankopen? Wie zal het zeggen.

Detail kast Jan van Mekeren, Zebregs&Roëll, eigen foto

PAN Amsterdam: nog open tot en met 21 november, van 11.00 tot 18.00 uur. Voor meer informatie: http://www.pan.nl