Palace in Wonderland: witte rook op dak Paleis Soestdijk voor heuse fabriek

Warm koud, John Körmeling. Foto: Gert Jan van Rooij

* Op 1 december 2004 overleed prins Bernhard, waarmee Paleis Soestdijk zijn laatste Oranje-bewoner naar Delft zag vertrekken. Een definitief besluit over herbestemming is nog altijd niet genomen; om de vaart er in te krijgen deed minister Blok vorige maand de oproep met ‘serieuze en creatieve voorstellen’ te komen. Voor drie à vier plannen heeft hij 100.000 euro voor verdere uitwerking beschikbaar. Voor de expositie ‘Palace in Wonderland’ in de prachtige landschapstuin van Soestdijk bedacht John Körmeling het ei van Columbus: met zijn bijdrage ‘Warm koud’ introduceert hij het paleis als fabriek voor de energie neutrale Stirling motor. Uit twee pijpjes op het dak komt af en toe witte rook, kunnen we vast wennen.

JOVD-voorzitter Tom Leijte braadde dit weekend kaantjes uit de oproep van Blok door het in 2011 – door toenmalig VVD-staatssecretaris Halbe Zijlstra – gekilde plan voor een Nationaal Historisch Museum uit de kast te halen. Door de schok die dat besluit na jaren (parlementaire) voorbereiding teweeg bracht, is zo’n milieubewuste fabriek toch echt een beter idee. Handig bovendien: voor de directie zijn vast genoeg auto-minnende Oranje-prinsen beschikbaar.

Horizontale Façade, Sharon Houkema. Foto: Gert Jan van Rooij

Onder de zeven kunstenaars die gastcuratoren Wout Hoogendijk en Anne Reenders uitnodigden, is ook Sharon Houkema. Overal in de paleistuin verbieden bordjes het gras te betreden, dat inspireerde haar tot ‘Horizontale Façade’, bordjes waarop ze het gras een verhaal over rijke bewoners en natuur laat vertellen. En de vraag stelt: ‘Is gras eigenlijk wel echte natuur?’ Ingrid Mol heeft voor ‘Totleben en Beeldenhart’ haar intrek genomen in de watertoren van het paleis. Daar maakt ze keramische beeldjes van leden van het Koninklijk Huis. En maakt tegelijk van de gelegenheid gebruik de bezoekers te laten weten hoe moeilijk kunstenaars als zij het hoofd boven water houden door de bezuinigingen van de afgelopen jaren.

Minister Blok heeft zich laten adviseren door de Ronde Tafel Paleis Soestdijk onder voorzitterschap van oud-minister Sybilla Dekker. De Ronde Tafel heeft een aantal uitgangspunten geformuleerd waar de nieuwe bestemming in elk geval aan moet voldoen: het bijeenhouden van gebouw en landgoed, zorgvuldige omgang met het (historische) middendeel van het paleis, behoud van de voorzijde van de gevel en het toegankelijk houden voor het publiek. Op 9 juli voegde de minister daar – helaas voor Mol en collega’s – zéker niet ten overvloede aan toe: ‘Ook moeten ideeën financieel haalbaar zijn en in lijn liggen met de visie van de provincie Utrecht en de gemeenten Soest en Baarn.’

Zolang de plannen niet rond zijn, blijft er genoeg te doen voor het cultureel organisatiebureau Artifex dat de afgelopen jaren aantrekkelijke activiteiten als ‘Palace in Wonderland’ tot stand bracht. Trouwen op Soestdijk kan voorlopig ook nog, hoort zegt het voort.

De expositie ‘Palace in Wonderland’ op Soestdijk duurt tot en met 27 september. Voor meer informatie: http://www.paleissoestdijk.nl

Totleben en Beeldenhart, Ingrid Mol. Foto: Gert Jan van Rooij