Vereniging Rembrandt op Instagram: welk favoriet kunstwerk snel weer zien?

Geplaatst in Kunst Kort en getagged met op door .

Een van de Japanse tempelwachters in de Aziatische afdeling van het Rijksmuseum, veertiende eeuw, 220 cm.

*Op Instagram flitste onverwacht de Vereniging Rembrandt voorbij met een oproep onder de kop 'Kunst die je bijblijft': 'Welk kunstwerk wil jij snel weer zien?' Hoe inspirerend, gauw naar de website. Ook de vereniging voor bescherming en versterking van openbare kunstcollecties - 136 jaar oud, ruim 16.000 leden - heeft in deze tijd van gesloten musea van de nood een deugd gemaakt.

Inzendingen van verlangende kunstliefhebbers staan sinds een paar weken op de website in een grabbelton aan moois: de aanlokkelijke foto's bieden iedereen wat wils en er wordt wekelijks een favoriet uitgelicht met een leerzame toelichting op kunstenaar en context. René uit Apeldoorn (lid sinds 2014, de inzenders hebben geen achternamen, waarom eigenlijk niet?) vorige week over zijn onovertroffen favoriet, de meer dan manshoge Japanse tempelwachters uit de veertiende eeuw in de Aziatische afdeling van het Rijksmuseum: 'De beelden staan voor mij symbool voor de onmetelijke waarde van kunst die met alle mogelijke middelen bewaakt moet worden.'

Museumkijker keert altijd weer terug naar Joachim en Anna, een sculptuur van eikenhout met verfresten uit circa 1470 van de Meester van Joachim en Anna in zaal 1 van de afdeling middeleeuwen in het Rijksmuseum. Joachim heeft net van een engel te horen gekregen dat zijn Anna, al op jaren, zwanger is geworden. Ze ontmoeten elkaar bij de stadspoort, een moment van ontroerende intimiteit. Anna werd de moeder van Maria.

De ontmoeting van Joachim en Anna, Meester van Joachim en Anna, circa 1470. Collectie Rijksmuseum

Voor meer informatie: https://www.kvvak.nl, de site van de Koninklijke Vereniging van Vrienden der Aziatische Kunst, 'hofleverancier' van de Rijksmuseum-afdeling Aziatische kunst.

En: