Open Monumentendagen 2022 : De Zwerver uit 1900 in Jachthaven Naarden

Woon- en atelierschip De Zwerver (1900) anno nu. Foto Stichting De Zwerver

*Freek Heijbroek (voormalig Rijksprentenkabinet-conservator, auteur, gastconservator) is komende zondag een van de velen die overal in het land klaar staan om bezoekers te ontvangen tijdens de jaarlijkse Open Monumentendagen. In Jachthaven Naarden, IJsselmeerweg 6, geeft Heijbroek tussen 12.00 en 17.00 uur rondleidingen op het woon- en atelierschip De Zwerver. Het schip werd eind negentiende eeuw ontworpen door kunstenaar, architect en ontdekkingsreiziger Wijnand Otto Jan Nieuwenkamp (1874-1950). Hij woonde van 1900 tot 1910 op het schip met zijn echtgenote Anna Wilbrink, vier kinderen, personeel en schipper Anton Slot en verdiende zwervend door Nederland, België en Duitsland, de kost met verkoopexposities aan boord. De Zwerver had geen motor, het schip werd voortgetrokken met trekpaarden en sleepboten.

Tekening De Zwerver bij scheepswerf 'De Vijf' te Oude Wetering, 1902, W.O.J. Nieuwenkamp

Stichting De Zwerver informeert op de site dat het ijzeren schip - waarvoor Nieuwenkamp zich liet inspireren door Overijsselse houten pramen - in 2015/2016 zoveel mogelijk naar de oorspronkelijke staat van 1900 werd gerestaureerd op scheepswerf Bocxe in Delft. Het oorspronkelijke interieur is nog steeds intact: een mix van exotische houtsoorten, (semi)historische meubelen, tegeltableaus en versieringen en houtsnijwerken, door Nieuwenkamp zelf gemaakt.

Dat werd mogelijk dankzij bijdragen van de Stichting Nieuwenkamp, het Prins Bernhard Cultuurfonds, het Dynamofonds, Vrienden en donateurs. De Zwerver is het oudste nog bestaande woon- en werkschip (van acht) en kan worden gehuurd voor onder meer overnachtingen (er zijn 3 slaapkamers, voor maximaal 7 mensen), vergaderingen (maximaal 16 mensen) en workshops en activiteiten (maximaal 30 mensen). Wie niet meer dan 40 gasten voor de huwelijksplechtigheid uitnodigt, kan er ook trouwen.

Keuken aan boord van De Zwerver, mei 1913

Openstelling De Zwerver: 11 september, 12.00 tot 17.00, elk half uur een rondleiding.

Het echtpaar Nieuwenkamp aan boord van De Zwerver

Voor meer informatie over Stichting De Zwerver: http://www.dezwerver.org/

Voor meer informatie over de Open Monumentendagen vanaf 10 september: http://www.openmonumentendagen.nl