Ode beeldhouwer Ivan Cremer aan K.L. Sijmons, architect Thomaskerk Amsterdam-Zuid

Buitenzijde Thomaskerk, architect K.L. Sijmons, Amsterdam-Zuid, in 1966 in gebruik genomen. Eigen foto

*Voor wie zonder voorkennis in de Prinses Irenestraat in Amsterdam-Zuid de torenspits loze strak gelijnde Thomaskerk van architect K.L. Sijmons nadert, zal het gebouw in de stijl van de Nieuwe Zakelijkheid binnen een verrassing zijn. Een kerk is een kerk, vorm volgt nu eenmaal functie. De Thomaskerk biedt echter veel méér dan een ruimte voor christelijke geloofsbelevenis. Beeldhouwer Ivan Cremer (1984, de zoon van) brengt met de expositie 'Origins' een ode aan zijn grootvader, voor wie de Thomaskerk zijn magnum opus was. Achter de sobere gevel met gele baksteen bevinden zich ook een theater, een kinderopvang in de kelder en een glas-in-lood-raam met kruisiging van niemand minder dan de befaamde Spanjaard Antonio Saura. Buiten staan drie manshoge beelden van Cremers serie 'Dancers from Oblivion', onderdeel van Art Zuid.

Ivan Cremer, Origins, ode aan zijn grootvader, K.L. Sijmons, foto Marcel Steinbach

'Alles wat ik te zeggen heb, zit in deze kerk', zijn de enige woorden die Sijmons (1908-1989) aan zijn levenswerk heeft gewijd. Cremer, zelf opgeleid tot architect, ging op zoek naar de betekenis van het werk van zijn grootvader. 'Origins' is uitkomst van zijn eigen zoektocht naar de oorsprong van het bestaan: zijn beelden zeggen in hout en steen wat zijn grootvader met architectuur wilde uitdrukken. Middelpunt in de kerk is een vijf meter hoge sculptuur. Die reikt hemelwaarts, elders in de kerk staan bronzen beelden van de serie 'Choreography of the Origins', grondslag voor de sculptuur.

Ivan Cremer, brons, uit de serie 'Choreography of the Origins'. Eigen foto

Van Hans van Manen wordt op een wand zijn - gefilmde - choreografie 'Without Words' gedraaid. In 'Origins' heeft Cremer zijn bewondering voor Van Manen en zijn inspiratie in de lichtheid en beweging van dans zicht- en voelbaar gemaakt. De kerk is een plaats voor geloof, verdieping, reflectie en spiritualiteit, zegt een rondleider tijdens de audio-tour die bezoekers wacht. De Thomaskerk van K.L. Sijmons is een plek om naar terug te keren: het goddelijke en aardse gaan er relaxed hand in hand, het voelt veilig kiezen welke hand we grijpen.

'Dancers from Oblivion', Ivan Cremer, bij Thomaskerk, onderdeel Art Zuid, eigen foto

De expositie van Ivan Cremer in en buiten de Thomaskerk, Prinses Irenestraat 36, Amsterdam, duurt tot en met 17 oktober. Voor meer informatie: http://www.dethomas.nl  en http://www.AtelierCremer.com