Nog even in alle rust in Museum De Lakenhal: Het Laatste Oordeel van Lucas van Leyden

Lucas van Leyden (1494-1533), Het Laatste Oordeel, 1526-27, detail hemel, Stedelijk Museum De Lakenhal, Leiden

*Museumkijker kreeg een tip uit Leiden: ‘Kom vooral nog in De Lakenhal Het Laatste Oordeel van Lucas van Leyden bekijken voor het voor twee jaar naar het Rijksmuseum verhuist. Ik was er vrijwel alleen, dat zal in de Eregalerij wel anders zijn…’ Zo gezegd, zo gedaan. De tipgever - waarvoor dank - had gelijk: ook Museumkijker kon in het prachtige museumpand aan de Oude Singel tot op een paar centimeter afstand in alle rust bekijken hoe Christus de doden op de Dag des Oordeels tussen hemel en hel verdeelt, een geliefd thema ter waarschuwing (en vermaak...) uit de Openbaring van Johannes. In opdracht van de kinderen van de Leidse houthandelaar Claes Dircsz. van Swieten trok Lucas van Leyden (1494-1533) in 1526-27 er alle registers van zijn verbeeldingskracht voor open.

De kunstenaar - als wegbereider van de noordelijke Renaissance vooral befaamd gebleven als virtuoos graveur – realiseerde volgens De Lakenhal de natuurlijke weergave van de lichamen in allerlei complexe houdingen door studie van anatomie en perspectief naar prenten van renaissance-schilders als Michelangelo, Rafaël, Dürer en Signorelli. Het drieluik is het topstuk van het museum. Het Laatste Oordeel is tot 19 augustus in Leiden te zien, in het najaar sluit het museum voor restauratie en uitbreiding. In Amsterdam toont het Rijksmuseum het altaarstuk vanaf 23 augustus, het wordt opgenomen in het educatieve programma en zal onderdeel van de multimediatour zijn.

Het Laatste Oordeel van Lucas van Leyden, tot 19 augustus in Museum De Lakenhal, Oude Singel 32 in Leiden. Voor meer informatie: http://www.lakenhal.nl en http://www.rijksmuseum.nl

Lucas van Leyden (1594-1533), Het Laatste Oordeel, 1526--27. Stedelijk Museum De Lakenhal, Leiden