Nieuwe entreegebouw Van Gogh Museum: grootste glasconstructie in Nederland

Geplaatst in Musea en getagged met , op door .
Zij-aanzicht buitenkant nieuwe entreegebouw. Foto Van Gogh Museum

* Binnen de geplande tijd (16 maanden) en binnen het beschikbare budget (20 miljoen euro) neemt het Van Gogh Museum zaterdag het nieuwe entreegebouw in gebruik. Het museum ontving vorig jaar 1,6 miljoen bezoekers bij de kassa aan de voorzijde in de Paulus Potterstraat, de nieuwe hoofdingang aan de Museumplein-kant moet een eind aan de legendarisch lange rijen maken.  Waar de lege verzonken ‘vijver’ de overgang tussen het Rietveldgebouw en de tentoonstellingsvleugel van de Japanse architect Kisho Kurokawa markeerde, is nu de grootste glasconstructie van Nederland verrezen.

Onder leiding van uitvoerend architect Hans van Heeswijk – het bureau van inmiddels wijlen Kurokawa leverde het schetsontwerp – zette het Delftse bedrijf Octatube met dit project een belangrijke stap in de technische innovatie van transparante constructies en glas als constructief materiaal. De gevel bestaat uit 650m2 ‘koud’ gebogen glas met 30 zogenoemde dakvinnen (liggers en staanders) tot 12 meter lengte en 20 glazen kolommen tot 9,4 meter hoog. Dat alles in een draagconstructie van 65 ton staal.

Foto Van Gogh-museum

Het Van Gogh Museum heeft er met de overkapping 800m2 ruimte bijgekregen. De bezoekers dalen via (rol)trappen af naar een ontvangstgebied waarin plaats is voor 2200 jassen, 1700 tassen, 1450 audiotours en de museumwinkel met 500 nieuwe producten van hoog niveau design.

De gemeente Amsterdam heeft op het Willem Sandberg-plein – de ruimte tussen het Stedelijk Museum en het Van Gogh Museum – een wachtzone ingericht voor bezoekers die niet vooraf een online-kaartje kochten. De kassa is verplaatst naar de zijkant van het Rietveld-gebouw. De wachtzone is een verhoogd plateau-met-drie-treden onder een bomenrij. Volgens directeur Axel Rüger is gekozen voor een kassa buiten om de nieuwe ontvangsthal niet te belasten met mensen die nog in de rij voor een kaartje moeten. Bovendien stonden gemeentelijke regels een andere oplossing in de weg.

Wordt hier vanaf zaterdag het gezegde ‘van de regen in de drup’ in praktijk gebracht? Want in de regen aan de zijkant voor de kassa staan komt toch op hetzelfde neer als aan de voorkant? Het Van Gogh Museum verwent zijn publiek zaterdag en zondag allereerst met een labyrint van 125.000 zonnebloemen, die worden zondag van 16.00 uur gratis uitgereikt.

Voor meer informatie: http://www.vangoghmuseum.nl

De wachtzone bij de kassa buiten. Eigen foto.