Nieuw Leids Laken #3 Edwin Oudshoorn: vakmanschap is meesterschap voor Museum De Lakenhal

Geplaatst in Nieuws en getagged met , op door .
Edwin Oudshoorn, Museum De Lakenhal, Nieuw Leids Laken #3, foto Melody Lieftink

*Stofontwerp en jurk die Edwin Oudshoorn ontwierp voor Museum De Lakenhal in Leiden – eerder deze week gepresenteerd in Amsterdam - brengen de reclamecampagne ‘Vakmanschap is meesterschap’ in gedachten. Het museum is tot het voorjaar van 2019 gesloten voor restauratie en uitbreiding. Onder de tussentijdse activiteiten zijn opdrachten voor geweven wollen stoffen onder de noemer ‘Nieuw Leids Laken’. Ontwerpers – Christie van der Haak en Mae Engelgeer gingen Oudshoorn voor - laten zich daarbij inspireren door de collectie van het museum. Dat in herinnering van zeven eeuwen geschiedenis van Leiden als productiecentrum van hoogwaardig laken. Die periode eindigde met de sluiting van de laatste fabriek in 1977.

Edwin Oudshoorn (Lisse, 1980) raakte in de ban van historische stofstalen in de collectie en de sierlijke, abstracte motieven op Amphora-aardewerk die werden gebaseerd op florale en dierlijke decors. De Lakenhal verwierf in 2005 een privé-collectie van 200 objecten, waarmee het een bijna compleet overzicht van Amphora in huis heeft. De productie van aardewerk maakte vanaf 1900 een bloeiperiode door in Leiden en omgeving, de Tegel- en Fayencefabriek Amphora stond van 1907 tot 1937 in Oegstgeest.

Het museum stilde bij de presentatie alvast de behoefte van kenners aan extra informatie: ‘Oudshoorn koos een dunne, soepele, crèmekleurige wollen stof met een ingeweven raster van bronskleurig chenilledraad, dat de ruiten van historische stofstalen en hun envelopjes weerspiegelt.’ Hierop printte hij zijn ontwerp van florale patronen, vogels, vlinders en geabstraheerde vormen in felle kleuren als rood, geel en roze, het raster ‘een stoer contrast met het kleurrijke patroon, een spannende hedendaagse vertaling van Leids Laken’.

De jurk van Oudshoorn wordt opgenomen in de collectie en is na heropening te zien. De wollen stof is vanaf dan per strekkende meter te koop in de museumwinkel.

Voor meer informatie over De Lakenhal tijdens de sluiting: http://www.lakenhal.nl

Edwin Oudshoorn, Museum De Lakenhal, Nieuw Leids Laken #3, foto Janiek Dam