Fijn thuis voor Carel Willink en jurken Fong Leng in kasteeltje Ruurlo: parkeerstress verleden tijd

Kasteel Ruurlo, glazen brug, ontwerp Hans van Heeswijk architecten

Kasteel Ruurlo, met nieuwe glazen brug over slotgracht, ontwerp Hans van Heeswijk architecten

*Twee weken na de opening van Kasteel Ruurlo op 23 juni waren al 10.000 bezoekers naar de Willinks van Hans Melchers komen kijken. Handhaving van Gemeente Berkelland koos voor lik op stuk en ergerde menigeen met kwistige boetes voor verkeerd parkeren; volgens museumwoordvoerder Ellen van Slagmaat is dat probleem inmiddels ‘geluwd en onder controle’. Blijft verstandig, zeker in de kerstvakantie: check eerst de site voor parkeer- en ov-tips. Museumkijker was nog niet in Ruurlo, gastschrijver Theo Haerkens maakte dat verzuim goed. Met dank.

(Door Theo Haerkens)

*De 45 schilderijen van Carel Willink van zakenman Hans Melchers hebben een fijn thuis gevonden in kasteel Ruurlo, het tweede Museum MORE met figuratieve kunst van Melchers. Het andere ligt in Gorssel. Naast de neorealistische werken wordt ook een handvol extravagante jurken getoond van Willinks muze en derde vrouw Mathilde, ontworpen door Fong Leng.

De zakenman bezat al een paar Willinks toen hij de verzameling overnam uit de failliete boedel van de DSB-bank van Dirk Scheringa. De collectie is ondergebracht in het charmante kasteeltje dat eerder dienst deed als gemeentehuis en stamt uit de veertiende eeuw. Melchers kocht het toen een gemeentelijke herindeling het overbodig maakte. Voor Melchers, die de Achterhoek opgroeide, een jongensdroom.

Kasteel Ruurlo, foto Michael van Oosten

Het monument ligt in een schitterend park aan de rand van het dorp, bij het station. Het is verbouwd door Hans van Heeswijk, de architect die ook het Mauritshuis en de Hermitage moderniseerde, en het Van Goghmuseum een nieuwe entree gaf. Hij ontwierp de glazen brug over de slotgracht met op de zijkanten ingebrande afbeeldingen van lisdodden. De entree ligt aan de achterkant van het kasteeltje, waar de receptie is ondergebracht in een aangebouwde glazen kubus. In de hal is een eigentijdse trap gebouwd. Zo nodig kunnen deze ingrepen ongedaan worden gemaakt.

De kleine zaaltjes, waar soms niet meer dan drie schilderijen hangen, zijn voorzien van speciaal geweven en voor iedere zaal andere wandbekleding. De kleuren in harmonie met de schilderijen. De houten vloeren weerspiegelen de patronen waarmee de plafonds zijn versierd. In een zaal worden vier rijk versierde jurken getoond van Mathilde, die alweer veertig jaar geleden onder raadselachtige omstandigheden het leven liet.

Kasteel Ruurlo, jurken Fong Leng, foto Michael van Oosten

Het museum is absoluut een aanrader, al zal je er niet snel een hele dag doorbrengen, daarvoor is het te beknopt. Maar dat is geen probleem, in de oranjerie in de Engelse landschapstuin wordt lekkere koffie geschonken en ook een wandelingetje naar het dorp met zijn fraaie villa’s is best leuk, net zoals ook de reis naar dit lommerrijke deel van Nederland de moeite is.

Voor meer informatie: http://www.museummore-kasteelruurlo.nl. Het kasteel is Eerste Kerstdag en Nieuwjaarsdag gesloten

Carel Willink, Portret van Mathilde, 1975, collectie Museum MORE, c Sylvia Willink, Pictoright 2017