Nationaal Sjoa Museum in Hervormde Kweekschool: joodse kinderen gered via deur fietsenstalling

Geplaatst in Musea en getagged met op door .
Kinderen in de joodse crèche tegenover de Hollandse Schouwburg aan de Plantage Middenlaan. Ruim 600 van hen werden gered via de fietsenstalling van de vlakbij gelegen Hervormde Kweekschool.

* De voormalige Hervormde Kweekschool aan de Plantage Middenlaan in Amsterdam is nu nog een vervallen pand dat wordt bewoond door kraakwachten, het eerste deel van het Nationaal Sjoa Museum opent er op 27 januari 2016, International Holocaust Remembrance Day. In de Tweede Wereldoorlog werden ongeveer 600 joodse kinderen uit de nabije crèche – er zat één pand tussen - via de fietsenstalling van de school in veiligheid gebracht. Dat kon alleen als tram 5 tijdens een stop het zicht vanuit de Hollandsche Schouwburg belemmerde, de deur naar de stalling zat helemaal links.

Voor de transformatie van de vroegere gymzaal in de achtertuin tot ruimte waar de Sjoa en andere genocides centraal gaan staan in presentaties, tentoonstellingen, lezingen, theatervoorstellingen, films, enzovoort, is op dit moment ruim twee miljoen euro beschikbaar. Met ‘De ondergang van Abraham Reiss’ wordt de eerste expositie van Jeroen Krabbé. Het ‘vfonds’ is met een donatie van een miljoen euro hoofdbegunstiger van de eerste fase.

Exterieur Hervormde Kweekschool, 2015

Directeur Joël Cahen van het Joods Historisch Museum maakte vandaag bekend dat er voor het totale project in totaal 21 miljoen euro nodig is. In fase twee – vanaf 2018 – zal ook de Hollandsche Schouwburg deel van het Nationaal Sjoa Museum gaan uitmaken. Vanuit dit theater vlakbij de Amsterdamse Jodenbuurt werden tijdens de oorlog 46.000 mannen, vrouwen en kinderen naar Westerbork en van daaruit naar de concentratiekampen getransporteerd, voor de meesten een enkele reis naar de dood.

Volgens Cahen vervult onder meer de Anne Frank Stichting een onmisbare rol bij de strijd tegen antisemitisme en is er ook elders veel ruimte voor de geschiedenis van de holocaust: ,,Maar Nederland had nog geen ‘lieux de mémoire’ waar alle verhalen over de Sjoa worden verteld. Dat kan hier, hier komt álles samen.’’

Voor meer informatie: www.hollandscheschouwburg.nl en joods historisch museum

Exterieur Hollandsche Schouwburg, ca. 1943. collectie NIOD