Naar school onder streng regime: ontroerende foto’s Titus Simoens in Kunsthal Rotterdam

Titus Simoens, Uit de reeks Mount Song, 2013, foto Kunsthal Rotterdam

* Vanaf vandaag in de Kunsthal Rotterdam: de expositie ‘Het onbewaakte moment’ van Titus Simoens. De Belgische fotograaf werkt vanaf 2011 aan een serie over jongens die hun schooltijd onder een streng regime doorbrengen. Hij kreeg toestemming foto’s te maken op een Chinese kungfuschool, de zeevaartschool IBIS in Oostende en een boksschool in Cuba.

Uit de aankondiging van De Kunsthal: ‘Jaren worden besteed om een toekomstperspectief te scheppen waarvan slechts een enkeling de vruchten zal plukken. Simoens laat beelden zien die kleine momenten van vertwijfeling, kameraadschap, eenzaamheid en plezier tonen waarin deze leerlingen, die hetzelfde lot en leven delen, voor even aan de opgelegde gehoorzaamheid ontsnappen.’ Simoens gaf de jongens wegwerpcamera’s waarmee ze foto’s maakten die ook op de expositie zijn te zien.

Titus Simoens, uit de reeks Blue Sea, 2012, foto Kunsthal Rotterdam

Vanaf vandaag ook in De Kunsthal: Verf wordt vogel/Arie Schippers, Encounter-Installation 2015/Aura Rendón Benger en Here and Now!/Mathias Kesler. Cabaretier Mike Boddé heeft een luisterrroute voor de exposities samengesteld. De grote tentoonstelling ‘The Political Line’ van de Amerikaanse kunstenaar Keith Haring (1958-1990) begint op 20 september.

Voor meer informatie: http://www.kunsthal.nl

Titus Simoens, uit de reeks Los Domadores, 2014, foto Kunsthal Rotterdam