Museale status coronastoel Piet Hein Eek: aankoop Centraal Museum

Coronastoel Piet Hein Eek in de vaste collectie designstoelen Centraal Museum Utrecht, foto: Robert Oosterbroek

Nieuws uit het Centraal Museum: ter aanvulling van de collectie heeft het Utrechtse museum stoelen van Mina Abouzahra, Joost van Bleiswijk en een in 'Corona-roze' gespoten stoel van Piet Hein Eek gekocht. Tijdens de crisis van 9/11 en de kredietcrisis van 2010 ontwierp Eek Do It Yourself-meubelen voor klanten die in financieel onzekere omstandigheden terecht waren gekomen. Die bleken volgens het museum rijker dan gedacht en kochten bij Eek vooral kant en klaar. Hij bleef met een voorraad Do-It-Yourself-compartimenten zitten en besloot die bij de rampspoed van dit jaar als meubelstukken van de 'Corona Crisis Collectie' op de markt te brengen.

Zouden er mensen zijn die thuis op een corona-stoel gaan zitten zonder te denken aan doodzieke patiënten, met schulden beladen wanhopige werklozen of asociale jongeren op illegale feesten? Artistiek directeur Bart Rutten over de aankoop:  'Stoelen geven vaak een weerspiegeling van de periode waarin ze zijn gemaakt en de maatschappelijke ontwikkelingen die op dat moment spelen. Deze stoelen zijn hier een mooi voorbeeld van.'

Mina Abouzahra maakte met Marokkaanse tapijten een nieuwe versie van de klassieke stoel van Wim Rietveld uit 1959. Van Joost van Bleiswijk kocht het museum de 'Outline'-stoel, zijn eindexamen-ontwerp. Vanaf deze week maken de stoelen deel uit van de vaste presentatie design-stoelen.

Wim Rietveldstoel Mina Abouzahra, foto Robert Oosterbroek

'Outline'-stoel Joost van Bleiswijk, foto Robert Oosterbroek