Moeder en Machteld Karel Appel ontroeren op retrospectief Gemeentemuseum Den Haag

Karel Appel, Mijn Moeder, 1963, olieverf op doek, c Karel Appel Foundation, foto Gemeentemuseum Den Haag

*Het retrospectief over Karel Appel – hij overleed tien jaar geleden - in het Gemeentemuseum Den Haag wil met 67 schilderijen, 12 beelden en meer dan 60 tekeningen rechtzetten dat de uitspraak van de CobBrA-kunstenaar dat hij ‘maar wat an rotzooide’ bezijden de waarheid was. Conservator Franz Kaiser maakte in nauwe samenwerking met de Karel Appel Foundation de selectie voor de tentoonstelling, in de catalogus komen ook Rudi Fuchs en Klaus Ottmann met die invalshoek aan het woord: Appel koos zijn gereedschap en verf juist ook met zorg, maakte vooraf schetsen met doordachte composities en bestudeerde ter inspiratie werk van Rembrandt, Van Gogh, Picasso en Mondriaan.

Museumkijker koos op de expositie twee werken die deze aangescherpte visie op zijn kunstenaarschap bevestigen: compositorisch doordacht en – verrassend - ontroerend door hun persoonlijke thematiek. De Amsterdamse kapperszoon Karel Appel (1921-2016) beleeft dit jaar een brede internationale herontdekking: er komen ook tentoonstellingen in Parijs, München en Washington.

De expositie ‘Karel Appel. Een retrospectief’ in het Gemeentemuseum Den Haag duurt tot en met 16 mei. Voor meer informatie: http://www.gemeentemuseum.nl.

Karel Appel, Machteld (Naakt serie), 1962, olieverf op doek, collectie Musée dÁrt Moderne de la Ville de Paris, c Karel Appel Foundation foto: Gemeentemuseum Den Haag. Machteld was Appels muze, ze overleed in 1970 op 35-jarige leeftijd.