Metropolis-foto’s Martin Roemers in Huis Marseille: over(leven) in megasteden

Kolkata (Calcutta), uit de serie METROPOLIS, 2008, foto: Martin Roemers

Kolkata (Calcutta), India, uit de serie METROPOLIS, 2008, foto: Martin Roemers

*Museum voor fotografie Huis Marseille is gehuisvest in een van de prachtige huizen aan de Keizersgracht. Wie er een tentoonstelling bezoekt, geniet vanzelf ook van het uitzicht op het spiegelende water met de al even eeuwenoude panden aan de overkant. Het contrast met de monumentale foto’s die Martin Roemers tussen 2007 en 2015 maakte van de grootste steden ter wereld – te zien op de expositie Metropolis - kon niet groter zijn.

Volgens de officiële definitie van de Verenigde Naties (VN) heeft een megastad meer dan tien miljoen inwoners, een op de acht mensen woont anno nu in zo’n stad. Tokio gaat met 38 miljoen inwoners aan kop; toen Roemers zijn ronde maakte volgden Delhi, Shanghai en Mumbai met respectievelijk 25, 23 en 21 miljoen inwoners. Inmiddels voldoen 38 megasteden aan de VN-definitie, waaronder ook Buenos Aires, Calcutta, Lagos en Londen.

London , uit de serie METROPOLIS, 2014, foto: Martin Roemers

Londen, Groot-Brittannië, uit de serie METROPOLIS, 2014, foto: Martin Roemers

Hoe moet een fotograaf te werk gaan om de energie, chaos, actie en bedrijvigheid van zo’n immense metropool in één beeld in de kern te treffen? De megastad bestaat –kort door de bocht - tenslotte niet alleen uit afstotende hoogbouw en wrakkige krottenwijken waarin mensen veroordeeld zijn tot ronddraaien in een anonieme tredmolen. Roemers (1962, woont en werkt in Delft) koos voor hoge uitkijkposten op hectische plekken en drukte zijn analoge camera af als hij dacht dat het moment rijp was.

Wat we te zien krijgen is een mix tussen deprimerende lelijkheid en ‘ouderwetse’ straathandel, gehandhaafde gebruiken en handig-eenvoudige transportmiddelen als riksja’s. Het leven in een megastad kan op veel plaatsen ook ongestoord gewoon gezellig zijn. Een observatie over het stadse leven van de 19de eeuwse Franse dichter Baudelaire - onderdeel van de uitstekende informatie die de expositie begeleidt – vult het resultaat van Roemers zoektocht mooi aan : ‘De menigte is in zijn element, zoals de lucht dat is voor de vogel en water voor de vis. Voor de volmaakte flaneur, de hartstochtelijke waarnemer, is het een ontzaglijk genot om zich te vestigen in de massa, in de golving, in de beweging, het vluchtige en oneindige….’

De expositie Metropolis van Martin Roemers in Huis Marseille duurt tot en met 6 maart. Voor meer informatie: http://www.huismarseille.nl

Buenos Aires, uit de serie METROPOLIS, 2014, foto: Martin Roemers

Buenos Aires, Argentinië, uit de serie METROPOLIS, 2014, foto: Martin Roemers