Rode loper uit bij zeventien musea: maar voor héél even in Nationale Museumweek

Campagnebeeld 'Haute Bordure', expositie Fries Museum, deelnemer pilot Nationale Museumweek

*De musea die Museumkijker afgelopen najaar tot de sluiting op 15 december bezocht hadden het - dachten we - top voor elkaar met veiligheidsmaatregelen, van virusuitbraken was geen sprake geweest. Timeslots, kapje op, anderhalve meter afstand-markeringen, looproutes, viel er nóg iets te bedenken? Ja dus, toegang op vertoon van een negatieve sneltest die maximaal 40 uur geldig is, timeslot en (gratis) test boeken via www.museum.nl, maar alleen voor kaarthouders. Zeventien musea participeren tijdens de Nationale Museumweek van 19 tot en met 25 april in een landelijke pilot, proef van het ministerie van OCW en Museumkaart.

Onder de deelnemers het Fries Museum in Leeuwarden (19, 20 en 21 april) en het Bonnefanten Museum in Maastricht (21, 22 en 23 april). In het Fries Museum is - onder meer aanlokkelijks - ‘Haute Bordure’ nog niet open geweest. Dat is een expositie over geborduurde kleding en accessoires in Nederland tussen 1620 en 2020. In het Bonnefanten Museum wachten ‘Engelenkeel’ van Berlinde de Bruyckere en de expositie ‘Brueghel en tijdgenoten: kunst als verborgen verzet?’ al enige tijd op publiek.

Koffiedik kijken wanneer musea na deze pilot weer ‘gewoon’ open kunnen, als eerste stap bijvoorbeeld met de veiligheidsvoorzieningen die tot 15 december zo effectief bleken. Bij Waanders & De Kunst zijn de begeleidende boeken over ‘Haute Bordure’ en de Brueghel en tijdgenoten-expositie intussen al verschenen. Prachtig geïllustreerd, bevlogen geschreven: een méér dan schrale troost voor wie zich nu even liever in alle rust thuis in tentoonstellingen verdiept.

Voor meer informatie en aanmelden: http://www.museum.nl

‘Haute Bordure. Geborduurde kleding en accessoires in Nederland, 1620 – 2020’, door Eveline Holsappel en Annemarie Segeren, redactie Karin Gaillard, 152 pagina’s Waanders Uitgevers Zwolle, Fries Museum Leeuwarden, 90 illustraties in kleur en 10 in zwart-wit, ISBN 978 94 6262 312 5, 24,95 euro

‘Brueghel en tijdgenoten. Kunst als verborgen verzet’, door Lars Hendrikman en Dorien Tamis, 232 pagina’s, Waanders Uitgevers Zwolle, 175 illustraties, ISBN 978 94 6262 315 6, 32,50 euro

Voor meer info: http://www.waandersdekunst.nl