Met Lucas de Man door Noordbrabants Museum: aantrekkelijk interactief

Noordbrabants Museum, bij Jan Sluijters, Greet, met Sophie Tutelaers

*Rondgeleid worden door Lucas de Man in het Noordbrabants Museum, wie wil dat niet? Het museum presenteerde vandaag een interactieve rondleiding van 25 minuten plus verdiepende extra’s van een minuut of vijf. De route van De Man, als presentator van culturele tv-programma’s met zijn mix van bevlogenheid, deskundigheid en humor de top in zijn vak, loopt via de Blauwe en Gele Salon uit het vroegere gouvernementspaleis - kroonluchter en stucwerk oorspronkelijk 18de-eeuws - naar werk van geboren Bosschenaar Jan Sluijters en de Bossche kunstenaar Joran van Soest in de Tuingalerij, naar de zalen met tijdelijke tentoonstellingen, nu meesterwerken van de Akademie der bildenden Künste Wien en de Chinees Shao Fan. Via een nooit te versmaden Bossche bol geserveerd door gastheer Machiel Ouwerkerk, gaat het via de prachtige binnentuin naar de zaal die aan (Brabander)Van Gogh is gewijd. Zo ontvouwt zich van alles wat, de diversiteit van het Noordbrabants Museum komt mooi voor het voetlicht.

Noordbrabants Museum, zaal Het verhaal van Brabant, met Sophie Tutelaers

De Man laat zich in de hal charmant verwelkomen door gastvrouw Manon van Hulten en interviewt aansluitend  – fijn tongue in cheek, ook nu prima beslagen ten ijs - Joris Westerink (conservator), Sophie Tutelaers (kunsthistorica), Frank Meijer (tuinontwerper) en Yvette van der Zande (verantwoordelijk voor de herinrichting van de vaste collectie). Directeur Charles de Mooi over deze corona-periode: ‘Het idee voor een digitaal bezoek aan ons museum was snel geboren. Daarbij zagen we om ons heen veel andere musea een soortgelijke stap maken. Het digitaliseren van de kunstwerken was voor ons niet genoeg. We wilden iets extra’s doen. (…) Lucas en ons team hebben dit gevoel uitstekend weten te vatten, waardoor niet alleen het verhaal van de collectie tot leven komt, maar ook dat van ons bijzondere complex en waar het Noordbrabants Museum voor staat.’

Voor de rondleiding: klik http://www.hnbm.nl/tour

Noordbrabants Museum, Tuingalerij, bij werk Joran van Soest