Matthew Wong in Van Gogh Museum: briljant overzicht zielsverwant Vincent

Geplaatst in Kunst Kort en getagged met , op door .

Matthew Wong (1984-2019), See You on the Other Side, 2019, © 2023 Matthew Wong Foundation, c/o Pictoright Amsterdam

De Chinees-Canadese kunstenaar Matthew Wong (1984-2019) schilderde en tekende in acht jaar een immens oeuvre bij elkaar. Dat werden de laatste acht jaar van zijn leven. Gekweld door depressies, tics van Gilles de la Tourette en autisme pleegde hij zelfmoord. Het  Van Gogh Museum brengt op de expositie 'Matthew Wong/Vincent van Gogh: Painting as a Last Resort' een indrukwekkend eerbetoon aan Wongs kunstenaarschap. In tegenstelling tot Vincent, in wie Young een zielsverwant voelde, viel Wong wel erkenning en succes ten deel, maar de hoop dat kunst hem kon redden bleek vergeefs. Hij liet de wereld een briljant oeuvre na, 'Painting as a Last Resort' is een expositie met vijf sterren. De expositie duurt tot en met 1 september.

Matthew Wong Unknown Pleasures, 2019. Oil on canvas. Gift of Monita and Raymond Wong in memory of their son Matthew Wong. © 2023 Matthew Wong Foundation, c/o Pictoright Amsterdam

Matthew Wong, The Space Between Trees, 2019, privé collectie © 2023 Matthew Wong Foundation, c/o Pictoright Amsterdam

Voor meer informatie: http://www.vangoghmuseum.nl