Marina Abramović in Stedelijk Museum: weg uit de comfortzone

Live reperformance Imponderabilia, 1977/2024, Ulay, Marina Abramović, Stedelijk Museum Amsterdam . Foto: Fabian Landewee

Een collega van Museumkijker bekende Marina Abramović op Instagram dat hij zich ongemakkelijk voelde om haar tentoonstelling in het Stedelijk Museum te betreden via de nauwe doorgang tussen een naakte man en naakte vrouw. Ambramović, hartveroverend goedlachs, erg aardig, stelde hem in een handomdraai gerust: 'Kom uit je comfortzone, trek ook je kleren uit, zal je je heel goed bij voelen.' Zo gezegd, zo gedaan, de collega zat er bij te stralen.

Marina Abramović, Nude with Skeleton 2005. Met dank aan de Marina Abramović Archives © Marina Abramović

Een bezoek aan de expositie over de ontwikkeling van vijftig jaar performancekunst van Marina Abramović (Belgrado. 1946) is geen makkie: ruim zestig van haar sleutelwerken verkennen de grenzen van geweld, wraakzucht, bloeddorst, angst en wat niet al meer voor akeligs, een fysieke en mentale tour de force die imponerend maar ook heftig is. Haar werk houdt de wereld een spiegel voor en uit de eigen comfortzone ook het individuele ik. Laat je niet ondersneeuwen, de beloning kan dezelfde innerlijke rust zijn die het latere werk van Ambramović ons toont.

Marina Abramović, The current, 2007, Met dank aan de Marina Abramović Archives, copyright Marina Abramović

De Abramović-expositie duurt van 16 maart tot en met 14 juli. Voor meer informatie http://www.stedelijk.nl